Nyhet:HR-forskningspriset

Årets HR-forskningspris till forskning om personalvetarens yrkesroll

Årets HR-forskningspris går till Andreas Wallo, som genom sitt ledarskap inom HELIX Competence Centre vid Linköpings universitet gjort betydande framsteg inom forskningen om personalvetarens yrkesroll.

Andreas Wallo Pristagare årets HR-forskningspris

Vi gratulerar Andreas Wallo till Årets HR-forskningspris 2024! Utmärkelsen delas ut på HR-dagarna i Stockholm den 23 oktober 2024.

Motivering:

“Andreas Wallo, docent och biträdande professor i pedagogik med fokus på arbetslivsfrågor, har genom sitt ledarskap inom HELIX Competence Centre vid Linköpings universitet gjort betydande framsteg inom forskningen om personalvetarens yrkesroll. Genom att leda en forskargrupp som noggrant studerat vad personalvetare faktiskt gör i sin vardag, deras arbetsuppgifter och den roll de spelar och ges i organisationer, har Andreas Wallo synliggjort ett område som länge varit underutforskat.

Forskningsprojektet har resulterat i ett flertal insiktsfulla och välskrivna artiklar som på ett unikt sätt belyser personalvetarnas arbete, både i nationell och i en internationell kontext, där sådana studier är sällsynta. I artiklarna presenteras modeller som ökar förståelsen av personalvetarnas yrkesroller.

Juryn anser att Andreas Wallos forskning förtjänar bred spridning och tillämpning inom HR-Sverige. Hans bidrag har gett ett värdefullt tillskott till förståelsen av personalvetarnas profession och arbetsliv, och gör honom väl förtjänt av utmärkelsen HR-forskningspriset 2024.”

Andreas Wallo kommenterar:

“Jag känner mig väldigt glad och hedrad över att få HR-forskningspriset eftersom det förhoppningsvis innebär att fler forskare får upp ögonen för hur roligt och spännande det är att studera HR-praktikers dagliga arbete. Jag hoppas också att kunskapen från denna forskning kan vara till nytta för alla yrkesverksamma inom HR och för våra studenter vid landets HR-utbildningar.”

Om HR-forskningspriset

Utmärkelsen Årets HR-forskningspris premierar värdefull aktuell forskning inom områden som är av relevans för HR-professionen, som exempelvis HRM, organisation, ledarskap och angränsande forskningsområden. Syftet är att öka spridningen av vetenskapligt grundad kunskap inom området till yrkesverksamma och organisationer.

Uppmärksammar värdefullt bidrag till HR-professionen

HR-forskningspriset avser forskning inom områden som är av relevans för HR-professionen, som exempelvis HRM, organisation, ledarskap och angränsande forskningsområden. Mottagare av priset kan vara en svenskbaserad forskare, eller grupp av forskare, som lämnat ett värdefullt bidrag inom området. Forskningen ska vara avrapporterad i ett akademiskt format: avhandling, vetenskapliga kapitel i bok, artiklar, eller populärvetenskaplig framställning av egen forskning.

Detta innebär utmärkelsen

• HR-forskningspriset 2024 delas ut och uppmärksammas under HR-föreningens event HR-dagarna som i år arrangeras den 23-24 oktober.
  • Mottagarna av utmärkelsen kommer att ges möjlighet att introducera sin forskning för HR-professionen genom HR-föreningens kanaler.
  • 40 000 kronor, varav 20 000 kronor att skänka till av pristagaren/pristagarna valfritt välgörande ändamål samt ett formellt diplom.

Kriterier och bedömning

• Utmärkelsen avser forskning inom områden som är av relevans för HR-professionen, som exempelvis HRM, organisation, ledarskap och angränsande forskningsområden.
  • Mottagare av priset kan vara en svenskbaserad forskare, eller grupp av forskare, som lämnat ett värdefullt bidrag inom området.
  • Forskningen ska vara avrapporterad i ett akademiskt format: avhandling, vetenskapliga kapitel i bok, artiklar, eller populärvetenskaplig framställning av egen forskning.
  • Forskningen som nomineras till HR-forskningspriset 2024 ska vara aktuell och publicerad under år 2022, 2023 eller våren 2024.

Jury

Juryn för priset utgörs av representanter för de samarbetspartners som står bakom HR-forskningspriset:

Pressmaterial och kontakt

För frågor om HR-forskningspriset, kontakta Hildur Kärling, Marknad och kommunikationsansvarig på hildur.karling@hrforeningen.se.