PLATS

Digital livesändning

DATUM

14 - 15 oktober

Pris: 3950 kr. Medlemspris: HR BAS 3160 kr, HR PRO 2765 kr
Exkl moms

OM HR DAGARNA

Två dagar av inspiration!

14 oktober kl 12:00 – 16.45
15 oktober kl 09:00 – 13:00


HR Dagarna är Sveriges största HR-event där du fyller på med både ny kunskap och energi. Och i år gör vi det helt digitalt. Du får lyssna på samhällsprofiler, HR-experter och forskare som djupdyker i årets tema ” Den mänskliga revolutionen – framtiden för människan, jobben och samhället” där det mänskliga är i centrum.

ÅRETS TEMA

Den mänskliga revolutionen – framtiden för människan, jobben och samhället

Kris och utveckling går hand i hand.
Många upplever stora utmaningar. Men också nya möjligheter.

Om vi tar oss an framtiden tillsammans och utforskar olika perspektiv kommer vi att nå längre än om vi ensamma söker efter svaren. Vi har sett digitaliseringen accelerera med raketfart, nya samarbeten skapas och att ett större fokus har riktats mot vår hälsa. Arbetsrätt och arbetsmiljö har kommit i fokus. De här tiderna har satt människan i centrum – vi kan tala om en mänsklig revolution.

Med hjälp av inbjudna samhällsprofiler, HR-experter och forskare djupdyker vi i årets tema där det mänskliga är i centrum. Du får ta del av spaningar och visioner kring framtidens arbetsmarknad och samhälle. Du får även konkreta exempel från hur företag och organisationer har tagit sig an utmaningarna och hur de förbereder sig för framtiden.

Vi kan garantera att HR Dagarna i år blir en minnesvärd digital upplevelse där du kan fylla på med både ny kunskap och energi. Välkommen!

VI FÖRGYLLER DIN DAG

Årets medverkande

Håll utkik! Inom kort släpps här fler intressanta namn till digitala HR Dagarna.

Arbetsmarknadsminister

Eva Nordmark

Eva är arbetsmarknadsminister (S) med ansvar för arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö samt nyanländas etablering. Hon har en bakgrund som facklig ledare sedan över 20 år. Senast som ordförande för TCO med flera internationella uppdrag, och innan dess förbundsordförande för SKTF (nuvarande Vision). Hon har bland haft posten som ordförande i Luleå tekniska högskola och 1995-1998 satt hon som ledamot i Sveriges riksdag för Socialdemokraterna.

Jag pratar om...

Arbetsmarknadsministerns tankar om framtidens arbetsmarknad efter Corona, digitaliseringens påverkan och hur vi löser kompetensförsörjningen.

Vi kommer att se en arbetsmarknad före Corona och en annan efter. Och det tar inte slut där. 

Arbetsmarknaden går igenom stora förändringar inte minst i samband med digitaliseringen och införandet av AI. 

Eva Nordmark reflekterar över dagens och morgondagens arbetsmarknad. Hur hanterar vi den stora omställningen tillsammans? Hur kan vi säkerställa utvecklandet av de kompetenser framtiden behöver som gör Sverige konkurrenskraftigt? 

Ekonomiprofessor & författare

Micael Dahlen

Micael Dahlen är professor vid Stockholm School of Economics. Under sin akademiska karriär tog han snabbt en ledande position inom konsumentbeteende, kreativitet och marknadsföring. Micael Dahlen har rankats som nummer 10 i världen bland forskare inom sitt område och nominerades till Business Professor of the Year Award av The Economist’s Intelligence Unit. Micael är en internationellt hyllad talare och har även skrivit böcker om olika ämnen som marknadsföring, lycka och sociala medier.

Jag pratar om...

Ett litet prat om lycka 

Hur lycklig är vi, egentligen? Och hur får vi ut mer av livet, relationen, karriären? Har pandemin och krisen gjort att vi reflekterar mer över de här frågorna? Alla de där sakerna som påverkar hur vi tänker, känner, mår och presterar, har visat sig hänga samman med lycka. Även vår förmåga att vara kreativa. På sitt personliga och underhållande sätt pratar Micael Dahlen om resultaten av sin egen och andras forskning och ger tips som bevisligen kan få oss att trivas bättre med våra liv och vad arbetsgivare kan tänka på kring medarbetares lycka. (Och genom att ni nu har något att se fram emot har ni automatiskt blivit lite lyckligare.) 

HR-direktör SAS & styrelseordförande Sveriges HR Förening

Carina Malmgren Heander

Carina Malmgren Heander är HR-direktör på SAS och styrelseordförande för Sveriges HR Förening. Tidigare kommer Carina närmast från Electrolux där hon varit chef för affärsenhet Electrolux Grand Cusine. Dessförinnan har Carina haft flertalet ledande befattningar inom HR och affärsverksamhet hos Electrolux, Sandvik och ABB.

Jag pratar om...

Panel: Vägen framåt – perspektiv från branscher och bolag som drabbats på helt olika sätt av pandemin.

SAS drabbades tidigt och otroligt hårt av krisen. Plötsligt stod resandet still. Medarbetare som ena dagen jobbat för fullt hade plötsligt ingenting att göra. SAS var snabba att hitta lösningar för medarbetare där man tillsammans med Novare och Sophia Hemmet omskolade medarbetare till att kunna ta jobb inom vården.

Hur tänker SAS kring framtiden och efterfrågan på flygtjänster post corona? Vad krävs av individer, arbetsgivare och samhället för att lyckas ställa om i praktiken?
Stefan Tengblad

Professor i Human Resource Management

Stefan Tengblad

Stefan Tengblad är professor i Human Resource Management vid Centrum för Global HRM, Göteborgs universitet. Uppdraget som professor handlar om att utveckla en tvärvetenskaplig forskningsmiljö om HRM vid universitet och även nationellt. Ett särkilt intresse finns för hur HR-arbete kan utföras och organiseras.

Jag pratar om...

HRforskningen i Sverige – senaste insikterna

Det fanns mycket för Stefan och hans nyinrättade svenska HRprofessur att forska kring innan Coronakrisen. Nu finns det ännu mer! Stefan berättar här om sina senaste insikter och vad vi kan lära av dem, bland annat om hemarbete.

Monica Längbo

HR-direktör Axfood

Monica Längbo

Monica Längbo är HR-direktör på Axfood med stora varumärken som bland annat Willys, Hemköp, Dagab och mat.se i bolagsfamiljen. Monica har lång erfarenhet inom HR, har drivit stora förändringsprocesser och var tidigare HR-direktör för ManpowerGroup i Sverige & Danmark.

Under coronapandemin har det blivit allt tydligare vilken viktig roll HR spelar i företagen. Monica menar att det nu är dags för HR att sätta sig i förarsätet och driva förändring på arbetsplatserna.

Jag pratar om...

Panel: Vägen framåt – perspektiv från branscher och bolag som drabbats på helt olika sätt av pandemin.  

Axfood är en familj av olika varumärken och krisen har fört med sig många utmaningar, möjligheter och perspektiv med allt från bunkring och hög efterfrågan till stängda gränser och en restaurangbransch med färre gäster. Hur säkrar man att medarbetarna mår bra och känner sig trygga samtidigt som man driver en samhällsviktig verksamhet i högtryck? 

Vd Novare

Fredrik Hillelson

Fredrik Hillelson är VD och grundare av Novare. Fredrik har genom åren genomfört mer än 1 000 rekryteringsuppdrag, främst roller till ledningsgrupp och styrelse.

Han arbetar brett med både internationella och svenska företag inom näringsliv, offentlig sektor, kultursfären, stiftelser samt frivillig- och intresseorganisationer. Han är även en ofta anlitad föreläsare och talar då gärna om jämlik rekrytering och mångfald. Som VD och grundare har Fredrik i allra högsta grad satt sin prägel på bolaget. Själv beskriver han Novare som ett värderingsstyrt företag och pekar på detta som framgångsfaktor.

Jag pratar om...

Panel: Vägen framåt – perspektiv från branscher och bolag som drabbats på helt olika sätt av pandemin.  

Med utgångspunkt i Beredskapslyftet – där permitterad personal intensivutbildas för att snabbt gå ut i verksamheter med akut personalbehov under coronapandemin – berättar initiativtagaren Fredrik Hillelson tillsammans med SAS HR-direktör Carina Malmgren Heander om de fyra lärdomar som skapar omställning på riktigt. 

Medgrundare & CMO Sana Labs

Anna Nordell-Westling

Anna är medgrundare och marknadschef på AI-företaget Sana Labs och har sedan tidigare 15+ års erfarenhet inom marknadsföring och att utveckla starka varumärken.

Sana Labs är världsledande inom AI, med deras ledande inlärningsplattform Sana. Sana Labs är grundat i Stockholm och samarbetar med Fortune 500-företag för att kompetensutveckla. Anna har byggt ett framgångsrikt team som består av AI-forskare och maskinlärande ingenjörer med bakgrunder som sträcker sig från Google AI och Spotify till BCG Gamma och Imperial College.

Jag pratar om...

AI kompetensutvecklar sjuksköterskor för arbete inom Covid-intensivvård   

Hur kan vi dra lärdom av ett konkret omställningsexempel när kompetensutveckling och omskolning är en av de allra mest kritiska frågor organisationer har att hantera idag. Mitt i ett av det allvarligaste Covid-19-utbrotten världen har upplevt lanserade Sana Labs tillsammans med Mount Sinai Health System en individanpassad AI-driven online-läroplan för att snabbt (två dagar jämfört med tre veckor) utbilda sjuksköterskor för intensivvård av Covid-19-patienter.   

Plattformens algoritmer identifierade snabbt sjuksköterskornas respektive kunskapsbrister och skräddarsydde sedan den kritiska vårdutbildningen för varje sköterska. Detta gjorde att sjuksköterskorna lärde sig innehållet på halva tiden. 

Vd Mgruppen

Henrik Frohm

Henrik Frohm är vd för Mgruppen, ett chef- och ledarutvecklingsföretag.

Han är diplomerad marknadsekonom med lång erfarenhet inom affärs- och verksamhetsutveckling, och har haft ledande positioner på Eniro, Trygg Hansa och IHM Business School.

Jag pratar om...

Panel: Vägen framåt – perspektiv från branscher och bolag som drabbats på helt olika sätt av pandemin.  

M-gruppen utbildar chefer och ledare. En majoritet av deras utbildningar består av fysisk klassrumsträning. När pandemin och krisen kom blev de tvungna att hitta alternativa sätt att driva verksamheten. Hör hur de ställde om, vilka lärdomar de dragit och hur de tänker kring lärande framåt. 

Jan-Olof Jacke

Vd Svenskt Näringsliv

Jan-Olof Jacke

Jan-Olof Jacke är vd på Svenskt Näringsliv. Med uppdraget att skapa ett bättre företagsklimat samlar de 50 arbetsgivar- och branschorganisationer och är en gemensam röst för 60 000 företag med nästan 2 miljoner medarbetare.

Jan-Olof Jacke har en bakgrund som vd i AstraZeneca i Sverige och har dessförinnan haft flera ledande roller i det forskningsdrivna företaget i Sverige och internationellt. Tidigare i karriären har han bland annat drivit familjeföretag. Han har ett flertal styrelseuppdrag, däribland pensionsbolaget Alecta. Han är utbildad civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg.

Jag pratar om...

Återstarta Sverige: Hur kan Sverige gå starkare ur krisen och HRs viktigaste bidrag för vägen framåt    

Sverige behöver en rivstart med ekonomiska reformer. Företagen är motorn i återstarten och behöver rätt villkor för att investera och anställa. Svenskt Näringslivs projekt Återstarta Sverige bidrar med konkreta förslag för en återhämtning baserad på framtidstro, konkurrenskraft och hållbarhet. Jan-Olof Jacke berättar om arbetet för att Sverige ska gå starkare ur krisen och vilken roll HR och organisationer kan spela för att säkra en ljusare framtid. 

Amanda Lundeteg

Vd AllBright

Amanda Lundeteg

Amanda är vd på stifelsen AllBright. Utöver det arbetar hon i Kungliga Dramatiska Teaterns styrelse, samt Stockholms Kvinnohistoriska Museums styrelse. Hon är ambassadör i regeringens delegation för främjande av äldre arbetskraft.

Amanda har bland annat utnämnts till nummer ett på TCO:s lista över framtidens 99 mäktigaste, en av näringslivets 150 superkommunikatörer, en av årets mäktigaste opinionsbildare av Veckans Affärer, en av Näringslivets 101 mäktigaste kvinnor, en av Sveriges 101 supertalanger, en av Årets uppstickare, finalist Årets unga VD och en av Framtidens kvinnliga ledare.

Jag pratar om...

Meritokrati – en affärsstrategisk fråga 

I ljuset av digitaliseringen och AI är behovet stort för att kunna se många perspektiv inom en organisation. Perspektiv kommer genom mångfald och inkludering. Amanda föreläser om jämställdhet och mångfald på svensk arbetsmarknad. Hur ser likriktningen ut på ledande positioner? Vem är befordringsbar i din organisation? Och hur kan alla ta gemensamt ansvar för förändringen?  Amanda delar med sig av fakta från AllBrights rapporter och forskning och tydliggör vinsterna med att arbeta målmedvetet med jämställdhet och mångfald för att inspirera åhörare till att själva driva förändringen och skapa mer inkluderande arbetsplatser. 

Ann Hellenius

Föreläsare & författare

Ann Hellenius

Ann Hellenius är en erfaren ledare, föreläsare och författare. Ann har haft flera CIO-uppdrag bland annat för Scandic Hotels, Stockholm stad och Bankgirot. 2017 utsågs hon till Årets CIO i Sverige. Året innan till European CIO of the year och nominerades till ”Årets ledare” av tidningen Chef 2018. Veckans affärers har listan henne som en av näringslivets mäktigaste kvinnor inom tech 2019.

Sedan ett antal år är hon medlem i regeringens digitaliseringsråd. Ann Hellenius har lång erfarenhet av ledande roller, varit managementkonsult i London och Stockholm, entreprenör och vd och verksam både inom det privata näringslivet och i det offentliga. Hon sitter som ledamot i styrelserna MSAB, Volvo Finans Bank och Synsam.

Jag pratar om...

Alltid relevant! – Nycklarna till ett framgångsrikt ledarskap i en snabbrörlig värld 

Just nu är ledarskap av flera anledningar extra utmanande. Digitaliseringen driver upp utvecklingstakten och chefer upptäcker hur gamla sanningar inte håller. Man saknar den kunskap som seglat upp som central och inte ens hederliga organisationsmodeller slår väl ut. Ann Hellenius utforskar vad det är dagens ledare behöver göra för att börja gå i takt med en snabb omvärld. 

Hur blir man en bra ledare i en samtid präglad av digitalisering, artificiell intelligens och exponentiell utveckling? Vilka ledaregenskaper blir viktigare i en omvärld i snabb förändring? Vilka blir mindre viktiga eller rent av kontraproduktiva? 

Travis Robinson

Head of Diversity, Inclusion & Belonging

Travis Robinson

Travis Robinson kallar sig för People & Brand-evangelist och vill mänskliggöra arbetet med mångfald- och tillhörighetsfrågor. Med målet att föra människor samman hjälper han verksamheter världen över med att komma närmare och skapa kontakt med mångkulturella samhällen och grupper.

Han är grundare av Zeal Culture – en startup som arbetar med brand management, kreativ rådgivning och innehållsutveckling med fokus på mångfald, jämlikhet, tillhörighet och multikulturellt konsumtionsengagemang. Han har en bakgrund som första Head of global Diversity Recruiting på Spotify och första Head of global Diversity, Inclusion & Belonging på Universal Music Group.

Jag pratar om...

Belonging Starts With[in] You: From Mental Health to Organizational Culture in light of the pandemic 

During the pandamic we have seen an increased focus on the importance of engaging in mental health and belongingHow can we keep the focus to ensure a heathier enviroment in the future? Before we can expect our company and employees to believe in equityinclusion and belongingwe first must start with believing it for ourselves. In this conversation we willexplore the journey of moving the heart and soul of who we are; steps to take with implement unique tactics in the workplace; and how this positively impacts mental healthmindful wellbeingand overall good organizational culture. 

Generalsekreterare, Sveriges HR Förening

Lena Bjurner

Lena blev ny generalsekreterare för Sveriges HR Förening i december. Hon är en etablerad och respekterad HR-profil med gedigen senior erfarenhet som bland annat HR- och Hållbarhets direktör från Scandic Hotels. Lena har ett modernt tänkt kring framtidens HR- och arbetsmarknad. Lena är sedan i höstas även utbildad inom AI och affärsstrategier vid MIT i USA.

Jag pratar om...

Hur har synen på arbete och arbetsgivare förändrats i ljuset av krisen och hur kan vi förbereda oss på framtiden? 

Sveriges HR förening har i samarbete med Kantar Sifo undersökt hur medarbetare i Sverige ser på sitt arbete och sina arbetsgivare. Vilka trender ser vi när det gäller till exempel engagemang, flexibilitet, vad man värderar från sin arbetsgivare och hur förtroendet för ledare förändrats under senaste året med pandemi 
Vad händer kring kompetensbristen, finns det kvar trots ökad arbetslöshet och hur söker blivande medarbetare efter nytt jobb nu jämfört med tidigare 
Här djupdyker vi i de främsta insikterna. Vi blickar också framåt och trendspanar kring framtiden för ledare, organisationer och HR. 

Client Service Director, Kantar Sifo

Katarina Önell

Katarina Önell är seniorkonsult hos Kantar Sifo med mer än 20 års erfarenhet att stödja ledare i deras insiktsdrivna verksamhetsutveckling så att värderingar och kultur ger de resultat varje organisation eftersträvar. Hon hjälper kunder att hitta deras väg till engagerande medarbetare, inkluderande och innovativa arbetsmiljöer och är en av Kantars employer brand experter. Med egen erfarenhet från olika ledarroller och som diplomerad coach faciliterar hon ledningsgrupper, coachar chefer samt utbildar ledare såväl som HR, i internationellt och svenskt näringsliv samt offentlig sektor. Under många år har hon varit aktiv i flera ledarutbildningsprogram i Asien, Europa, USA och Skandinavien.

Jag pratar om...

Hur har synen på arbete och arbetsgivare förändrats i ljuset av krisen och hur kan vi förbereda oss på framtiden? 

Sveriges HR förening har i samarbete med Kantar Sifo undersökt hur medarbetare i Sverige ser på sitt arbete och sina arbetsgivare. Vilka trender ser vi när det gäller till exempel engagemang, flexibilitet, vad man värderar från sin arbetsgivare och hur förtroendet för ledare förändrats under senaste året med pandemi 
Vad händer kring kompetensbristen, finns det kvar trots ökad arbetslöshet och hur söker blivande medarbetare efter nytt jobb nu jämfört med tidigare 
Här djupdyker vi i de främsta insikterna. Vi blickar också framåt och trendspanar kring framtiden för ledare, organisationer och HR. 

Parisa Amiri

Journalist och programledare

Parisa Amiri

Parisa Amiri är programledare, journalist och kulturexpert, ofta anlitad som expert och kommentator radio och TV, känd från bl.a. Kobra, ”Parisa pratar Metoo med killar”, ”Edit: Parisa Amiri” och ”På Spåret”, som hon vunnit två (!) gånger, tillsammans med Gunnar Wetterberg.

Foto: Henrik Montgomery

Jag är moderator

Parisa Amiri är en moderator med personlig, humoristisk vinkel och utomordentlig koll. Sveriges HR Förening välkomnar henne som ny moderator för HR Dagarna 2020.

Vi avslöjar löpande nya talare!

Håll utkik här eller följ oss på LinkedIn eller Facebook

KÖP BILJETT

Delta på Sveriges största HR-event

Säkra din plats till Sveriges största HR-event! För 3950 kr* får du tillgång till både HR Dagarna och HR Galan. Är du medlem i Sveriges HR Förening får du alltid ett fördelaktigt pris. Som HR BAS-medlem betalar du 3 160 kr* och som HR PRO 2 765 kr*. Studentmedlemmar deltar kostnadsfritt. Se köpvillkor här.

*Pris exkl moms

För gruppbokning vänligen kontakta event@sverigeshrforening.se

Köp biljett!

Psst! Du vet väl att..

Som medlem i Sveriges HR Förening får du alltid det mest fördelaktiga priset på våra event!

Program

14 oktober

15 oktober

ÅRETS MODERATOR

Parisa Amiri

Parisa Amiri är programledare, journalist och kulturexpert, ofta anlitad som expert och kommentator radio och TV, känd från bl.a. Kobra, ”Parisa pratar Metoo med killar”, ”Edit: Parisa Amiri” och ”På Spåret”, som hon vunnit två (!) gånger, tillsammans med Gunnar Wetterberg.

Parisa Amiri är en moderator med personlig, humoristisk vinkel och utomordentlig koll.

Foto: Henrik Montgomery

TACK FÖR ATT NI MÖJLIGGÖR LIVESÄNDNINGEN
VÅRA PARTNERS
Morot & co är partner till HR Dagarna 2020

Är du intresserad av att bli partner till HR Dagarna och HR Galan? 

Hör av dig!

VI MINNS TILLBAKA

HR dagarna 2019

Förra året slog HR Dagarna publikrekord när närmare 400 personer inom HR samlades för att ta del av det senaste inom temat ”Framtidens digitala och gränslösa arbetsplats”. Mark Levengood var konferencier och vi diskuterade om hur HR kommer att se ut 2025 och om hur digitalisering, robotisering och utveckling av den fria rörligheten har bidragit till att HR fått en alltmer avgörande roll i verksamheters strategiska frågor.

Talare 2019:

Anna Tebelius Bodin - Pedagog, föreläsare och sakkunnig om hjärnan

En ström av intryck och obegränsad tillgång på socker, information och kontakter. Det blir fokus på hjärnan, den omvälvande förändringen för 12 år sedan och hur vi stärker vår kapacitet framåt. Jag hoppas att det kommer att betrakta vardagligheter på ett nytt sätt och reflektera mera och att ni som lyssnar kommer göra hållbara val och förstå hur mycket de kan påverka sin hjärna.

År 2025 tror jag att vi kommer ha en mycket mer utbredd användning av artificiell intelligens, vilket kommer ställa nya krav på kompetensutveckling, rekrytering, finansiering, lagstiftning och ev behov av andra försörjningslösningar än lön för nedlagda timmar.

Emelie Fågelstedt - Digitala Nomader

En digital nomad är en person som jobbar platsoberoende med världen som kontor. Idag ser vi en växande grupp människor som väljer ett mer flexibelt arbetsliv där det enda som krävs för att sköta jobbet är en laptop och en stabil wifi-anslutning.

Efter föredraget kommer deltagarna få en större förståelse för den digitala nomad-livsstilen och varför det är viktigt för HR-avdelningar att redan idag börja se över vilken typ av flexibilitet de erbjuder sina medarbetare. De kommer även få med sig exempel och tips kring hur man som företag kan jobba framgångsrikt med distansteam – oavsett om alla i teamet jobbar på distans eller bara några få.

I takt med den växande gigekonomin spås allt fler människor bli frilansare framåt. Digitaliseringen medför samtidigt att arbete blir platsoberoende och vi kommer se fler människor som väljer att jobba på distans – oavsett om det gäller att sitta hemma och jobba, på landstället eller från ett helt annat land. Här kommer HR-avdelningar att ställas inför utmaningen att skapa dynamiska och välmående företag utan att alla medarbetarna nödvändigtvis möts fysiskt.

Lena Lid Falkman - Forskare vid Handelshögskolan i Stockholm

Självledarskap och smart ledarskap för framtidens arbetsliv

Lena är forskare i ledarskap och kommunikation. De senaste åren har hon forskat om hur digitaliseringen påverkar hur vi arbetar, samarbetar, leder och lever. Hon har tittat på aktivitetsbaserade kontor, självledarskap och hur social media förändrar relationen mellan chefer och medarbetare. I den här föreläsningen Lena baserat på forskning och erfarenhetsbaserad kunskap prata om kontorets evolution och arbetssättets revolution. Hon kommer att både informera och inspirera kring hur vi kan få vår bästa arbetsdag!

Lena tror att de största förändringarna för arbetsmarknaden handlar om att organisationer behöver erbjuda människor stöttning i livspusslet, i tjänster och i flexibilitet. Men hon tror också att utmaningen för att locka medarbetare kommer att handla om värderingar som lockar människor att jobba för dem, som tankar om hållbarhet.

Tobias Frohm - Director e-commerce, Systembolaget

Mitt föredrag kommer handla om hur vi arbetar för ett hållbart arbetsliv där jag vill inspirera till att se kopplingen mellan att må bra för att kunna prestera bra på jobbet.

Klimathotet och digital teknik kommer att skapa nya förutsättningar och vi behöver tänka i nya banor. Hur, var och när arbete ska bedrivas behöver omprövas för att det ska vara hållbart i långa loppet.

Cecilia Lundin - SVP Head of People & Brand, Telia Company

Du kommer prata om Hållbar arbetskraft i ett samhälle i förändring. Vad hoppas du att deltagarna kommer att ta med sig när de har lyssnat på dig?
– Hur vi bygger konkurrenskraft i en allt mer digitaliserad värld  – genom hur vi arbetar med våra medarbetare.

A) I en allt mer digitaliserad värld ställs högre krav på självledarskap och nya former för ledarskap anpassat för en nätverksorganisation.
B) För att säkra de kompetenser som är kritiska för vår verksamhet behöver vi tänka nytt – både avseende anställningsformer och arbetssätt.
C) Hållbarhet och transparens blir allt viktigare och varumärke och kultur

Vilken/vilka är de största förändringarna som du tror kommer att förändra vår arbetsmarknad år 2025?
– Företag behöver ta en större roll i samhället ”beyond simply making profit”, flexibilitet och work/life blendblir allt mer integrerat.

Tom Haak - Director, HR Trend Institute (ENG)

Mitt föredrag kommer handla om hur vi arbetar för ett hållbart arbetsliv där jag vill inspirera till att se kopplingen mellan att må bra för att kunna prestera bra på jobbet.

Klimathotet och digital teknik kommer att skapa nya förutsättningar och vi behöver tänka i nya banor. Hur, var och när arbete ska bedrivas behöver omprövas för att det ska vara hållbart i långa loppet.

Britt Lindqvist - Chef Utveckling, Vasakronan

Jag kommer prata om arbetsplatsen som ett strategiskt förändrings- och utvecklingsverktyg där jag vill öka förståelsen för vad en arbetsplatsstrategi är och hur man kan kombinera den fysiska miljön/ledarskapet/tekniken för att stödja organisationens utvecklingsbehov för att nå de utmaningar man har framför sig.

År 2025 kommer vi se att organisationer har större behov av ännu mer flexibilitet för att möta snabba förändringar i sina marknader. Tekniken utvecklas ännu mer, men finns inte för sin egen skull utan för att den gynnar medarbetarna och affären.

Elin Öberg Mårtenzon - Chief Innovation Officer på TNG

Elin kommer berätta om hur Tengai föddes ur TNG:s löpande insatser under de senaste 15 åren för att utveckla en fördomsfri och objektiv rekryteringsprocess i syfte att öka organisationers mångfald, innovationstakt och lönsamhet. Och hur teknologi behövs för att ta nästa steg i att lyckas skapa en ännu mer fördomsfri och hållbar arbetsmarknad.
Anställningsintervjun är idag den sista delen av rekryteringsprocessen som inte påverkats av de pågående insatserna för automation. Och den del av rekryteringsprocessen som påverkas mest av mänskliga fördomar och magkänsla. Försök har gjorts med videointervjuer, men de är en enkelriktad kommunikation där kandidaten inte får något svar tillbaka. Förrän nu.
Med den sociala intervjuroboten Tengai kommer det vara möjligt att ställa frågor och konversera kring mjuka kompetenser och personlighetsdrag på ett objektivt sätt, utan att rekryteraren påverkas av omedvetna fördomar kopplat till yttre faktorer som inte har någonting med kompetens att göra.

Jag hoppas att man får med sig att det finns stora utmaningar i mötet mellan människor under en rekryteringsprocess och att vi faktiskt kan ta hjälp av teknik för att ta bättre beslut och vara mer fördomsfria för att överkomma de utmaningarna. Att införandet av robotar inte behöver innebära att vi blir mindre mänskliga utan faktiskt tvärtom, vi kan fatta bättre mänskliga beslut och lägga än mer tid på det personliga mötet.

Jag tror att robotik kommer att få ännu större utrymme på vår arbetsmarknad och driva på vidareutvecklingen av automation och digitalisering av repetitiva arbetsuppgifter som i sin tur driver på utvecklingen av nya arbetsroller och uppgifter. Det i sin tur kommer att kräva större kreativitet och engagemang när det kommer till den mänskliga interaktionen och upplevelsen av de tjänster som framtiden skapar.

Caroline Farberger - VD, ICA Försäkringar

Mitt föredrag kommer att handla om ledarskap för en ny tid, där alltfler arbetstagare ställer kvar på ett värderingsdrivet ledarskap där rätten att vara sig själv på arbetet känns självklar. I takt med att millenniegenerationen tar större plats framstår traditionellt ledarskap som förlegat och ledord som verksamhetens sociala syfte, autentiskhet, normfrihet och inkludering präglar arbetsklimatet.

Charlotta Tillbom - HR & Kommunikationsdirektör, Norrtälje kommun

Arbetsmarknaden, organisationer och arbetssätt kommer att ändras både smygande och drastiskt. Hur väl en verksamhet klarar att ställa om kommer till allra största del handla om hur väl vi klarar att motivera, utveckla och förflytta människor. Det är aldrig tekniken som är lösningen i sig självt eller den som sätter begränsningar – det vet vi redan – det handlar om oss människor.

Ingen är bättre på människor och våra drivkrafter än HR så vi kommer att ha ännu mer uttalade nyckelroller framåt. Men då måste vi våga hoppa på och ledartröjan! Vi behöver våga hitta och liera oss med våra viktiga samarbetspartners så vi tillsammans kan ge de verksamheter vi arbetar i det bästa stödet och drivet.

Jag ser framför mig hur vissa roller inom HR blir ännu mer specialiserade och andra kommer handla mer om det samlade begreppet verksamhetsutveckling.

Linda Hammarstrand - Company Culture Advisor på Culture Academy

Mitt företag handlar om hur vi skapar en stark och engagerad företagskultur. Där jag hoppas att du som deltar ser hur ni kan börja att arbeta tillsammans – inte bara samtidigt.

Jag är övertygad om att gig-ekonomin kommer att rota sig stark 2025. Vi ser redan idag att 85% av alla nytillsatta tjänster i USA under 2018 var tillfälliga anställningar och detta kan ställa till det för organisationer som inte är beredda att satsa på sin onboarding. Att gå från nyanställd till en självgående resurs tar tid och den tiden måste vi krympa.