HR-dagarna

23-24 oktober 2024

23-24 oktober 2024

HR-dagarna är nu över för i år. Varmt tack till alla medverkande, deltagare, talare, panelister och partners för ert engagemang och medskapande! Medan vi inväntar HR-dagarna 2025 kommer vi bygga vidare utifrån de creationlabs, teman och partners vi hade 2024. Hoppas vi ses!

 

Vill du också bli partner till HR-dagarna? Kontakta vår säljare Annelie på annelie@sb-media.se +46 8-545 160 79

Tema: Co-creating for a sustainable future

 

Välkomna till HR-dagarna 23-24 oktober 2024. HR-dagarna är en plattform för att inspirera och stödja HR-professionella. Här utforskar vi gemensamt årets tema “Co-creating for a sustainable future”. Vi samlar ledande forskare, experter, innovatörer och praktiker för att dela insikter och idéer om hur vi tillsammans kan forma en hållbar framtid med people i fokus.

Siri Wikander är moderator för dagarna och leder dig genom eventet. Genom samarbete och kreativitet kommer vi att utforska spännande lösningar och idéer. Vi kommer att servera frukost och ha en mingellunch den 23 oktober där du kan lära känna fler people-people och träffa våra partners. Första dagen avslutas med en afterwork för fler möjligheter till erfarenhetsutbyte, mingel och nya och gamla bekantskaper.

 

Temat kommer tolkas utifrån tre underteman:

 

  • Navigating crisis by building resilience – krisberedskap
  • Strategic sharp people agenda for organizational success – HR i företagets/organisationens strategi
  • Transforming HR through AI

 

Creation labs

Välkommen till våra creation-lab! Här får du tillsammans med andra deltagare följa med på en utforskande-resa med ambitionen att tillsammans skapa nya insikter och lämna labbet lite smartare än när du kom in. Varje rum har ett tema och en labb-ledare. Häng med! Läs mer nedan om de olika labben.

 

Livepodd: Fråga forskaren

Vårt team bakom podden Fråga forskaren kommer att sända livepodd under HR-dagarnas första dag direkt på plats på AtSix. Passa på att träffa Zorica, Johan och deras gäster i podden.

 

Utmärkelser delas ut

Under HR-dagarna delas också några av våra utmärkelser ut. Kerstin Hesselgren-priset delas ut på stora scenen. Årets HR-bok, och HR-forskningspriset delas ut på den mindre pitchscenen i slutet av den första dagen. Läs mer om utmärkelserna här.

 

Träffa våra partners

Våra huvudpartners, TopEmployers, Learnster och GreenBenefits, och våra partners Akademikerförbundet SSR, Grade, Flex HRM, Adda Inköpscentral, BCG och Kvdbil kommer vara på plats den 23 oktober och tillgängliga för frågor, samtal, tips och idéer. Passa på att träffa dem och ta reda på mer.

 

Finfrukost, lyxig lunch, eftermiddagsfika – och avslutande drink den 23 oktober

För de som deltar fysiskt den 23 oktober kommer det bli välkomstfrukost, härliga rätter till lunch och smarrig fika på eftermiddagen. Dagen avrundas med något gott att dricka och mingel i samband med utdelning av utmärkelser.

Se program

Program 23 oktober

Navigating crisis by building resilience

Rusta organisationen mot omvärldens ständiga förändringar – huvudtalare Anders Tegnell

 

Krisberedskap blir allt viktigare. Pågående krig, extremväder, pandemi, cyberhot och ökad hotbild – de tuffa förutsättningarna kan göras många som vi dagligen möter i vår omvärld. Det är oerhört viktigt för HR att ha en beredskap för detta och veta hur man ska agera och vem som gör vad  – så att vi inte blir överrumplade, utan kan stötta våra organisationer på bästa sätt.

Anders Tegnell är vår huvudtalare. I panelen deltar Freddy Jönsson Hanberg, Ulrika Wennerkull, Minou Sadeghpour och Mats Bohman.

 

På plats på At Six, Stockholm, samt deltagande digitalt via eventplattformen. Dörrarna öppnar 8.45. Tid 9.00-18.00.

Kombo-biljett: Deltagande på At Six, Stockholm

Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen

Föreläsare

Anders Tegnell

Anders Tegnell är mest känd för sin roll som statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten under COVID-19-pandemin. Han är infektionsläkare och har haft olika roller inom folkhälsa och smittskydd, både nationellt och internationellt. Tegnell blev välkänd i Sverige och internationellt under pandemin på grund av Sveriges unika strategi för att hantera virusutbrottet. Han var ofta i media och blev central i debatten om hanteringen av pandemin.

Paneldeltagare

Freddy Jönsson Hanberg

Freddy Jönsson Hanberg är rådgivare till stora företag med fokus på strategisk riskhantering. Han är också styrelseordförande i Totalförsvarsstiftelsen, styrelseledamot i Civilförsvarsförbundets styrelse, övningsledare för NATO-övningen NORDIC PINE och projektledare för forskningsprojekt inom NATO Science & Technology Organization. Han är även författare till boken "Totalförsvar för chefer" som är nominerad till årets HR-bok.

Paneldeltagare

Ulrika Wennerkull

Ulrika är HR-chef i Tibro kommun. Hon har 25 års erfarenhet av kvalificerade HR-frågor varav senaste 14 åren som HR-chef i offentlig/kommunal organisation. Ulrika har i sin roll som HR-chef aktivt arbetat med krisberedskap, dels som representant i kommunens ledningsgrupp och dels i rollen och uppdraget som HR-chef. Vikten av att vara förberedd när det väl händer har Ulrika fått träna på både fiktivt och reellt.

Paneldeltagare

Minou Sadeghpour

Minou Sadeghpour är seniorkonsult på 4C Strategies inom civilt försvar, krisberedskap och förmågeutveckling. Minou har mångårig bakgrund som moderator, skribent och projektledare och har bland annat erfarenhet som programansvarig på Folk och försvar, medarbetare på Regeringskansliet och stabschef inom Sigtuna kommun. Hon bär med sig en gedigen kunskap om civila beredskapsfrågor och svenskt totalförsvar. Minou har även varit nominerad till "Årets Säkerhetsprofil 2023".

Paneldeltagare

Mats Bohman

Mats Bohman, Senior rådgivare och grundare av Krisledningsföretaget Murphy Solution och kommer ursprungligen från polisens Nationella insatsstyrka där han var utbildningschef de sista åren. Mats driver också Krisledningspodden som syftar till att intervjua beslutsfattare och andra intressanta personer inom området. Podden riktar sig både till personer med roller i krisledningsorganisationer men har också många lyssnare från högre utbildningar inom ämnet.

Program 23 oktober

Strategic people agenda for organizational success

HR:s avgörande roll i att forma framgångsrika företag och organisationer

 

Under det här temat på HR-dagarna kommer vi prata om vikten av att peopleområdet är en tydlig del i företags/organisationsstrategin. HR, som specialister, ska säkerställa att det finns med där. Tillsammans med några praktiker – HR och VDar – kommer vi prata om värdet av att ha ett arbete som gemensamt syftar till att sätta peopleområdet som en tydlig del i företags/organisationsstrategin. Björn Vedin, VD och Lena Hadad, HR-direktör är talare på ämnet. Peter Göransson, Fredrik Stranne och Petra Schedin Stergel deltar i panelsamtalet. 

 

På plats på At Six, Stockholm, samt deltagande digitalt via eventplattformen. Dörrarna öppnar 8.45. Tid 9.00-18.00.

Kombo-biljett: Deltagande på At Six, Stockholm

Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen

Föreläsare

Lena Hadad

Lena är HR-direktör på Kriminalvården. Hon är en utvecklingsorienterad och strategisk ledare med lång och djup erfarenhet av att leda och styra komplexa organisationer, komplicerade och utmanande uppdrag samt digitala transformationer. Skicklig på att skapa förutsättningar och realisera organisationens mål och uppdrag genom ett sömlöst, värdeskapande och möjliggörande HR strategi och konkreta aktiviteter.

Föreläsare

Björn Vedin

Björn Vedin är VD för Domsjö Fabriker. Domsjö Fabriker har under de senaste åren gjort ett omfattande hållbarhetsarbete och blivit ett av världens mest cirkulära bioraffinaderier. För att nå målen och leverera på strategierna behövde man fokusera på att engagera och behålla befintliga medarbetare och attrahera nya. Nu är deras mål att bli Norrlands mest attraktiva arbetsgivare. ”De mjuka frågorna prioriteras inte alltid, men är en förutsättning för att skapa ett framgångsrikt bolag” sammanfattar Björn.

Paneldeltagare

Peter Göransson

Peter Göransson började på Fonus 1985 och är sedan tre år tillbaka VD och koncernchef för Fonus ekonomisk förening. Peter har under sina snart 40 år i Fonus varit verksam i flera olika roller. Allt ifrån representant och begravningsentreprenör till att ha personalledande roller som regionchef, affärsområdeschef, marknadschef och kommunikationschef. Han har en marknadsekonomexamen från IHM med inriktning på marknadsföring.

Paneldeltagare

Fredrik Stranne

Fredrik har de senaste 18 åren varit VD för strategi & kommunikationsbyrån Coreworkers. Med sin erfarenhet från kommunikation, HR och verksamhetsutveckling stöttar han idag ett flertal VD:ar, ledningsgrupper och HR-avdelningar i att skapa attraktiva och framgångsrika arbetsplatser genom smart och kreativ Employer Branding, stark kultur, engagerande medarbetarupplevelser och framgångsrikt medarbetarskap & ledarskap, allt för att de ska kunna leverera sina verksamhetsstrategier och visioner.

Petra Schedin Stergel generalsekreterare och vd på HR-föreningen

Generalsekreterare och VD HR-föreningen

Petra Schedin Stergel

Petra Schedin Stergel har en gedigen bakgrund inom HR och företagsledning. Hon har tidigare haft ledande HR-befattningar inom flertalet branscher, där hennes strategiska tankegång och förmåga att hantera komplexa frågor har gjort henne till en respekterad aktör.

Program 24 oktober

Transforming HR through AI

Med Johannes Sundlo, Frida Pemer, Lena Eliasson och Camilla Häggroth

 

I det här temat kommer vi prata om AI-transformationens effekter på HR-avdelningarna. Vad leder de nya digitaliserade förutsättningarna till? Kommer vi bli färre på HR-avdelningarna för att vi har hjälp av AI? Eller ska vi fokusera på andra områden? Hur kommer kompetenserna inom HR-avdelningarna se ut för att vara det nya?

 

Kombo-biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen

Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen

Föreläsare

Johannes Sundlo

Med en 15 år lång karriär har Johannes Sundlo etablerat sig som en föregångare inom HR, specialiserad på att stötta globala företag i deras digitala transformationsresor. Hans erfarenhet omfattar allt från att implementera avancerade AI-lösningar till att utveckla strategier som möter framtidens arbetslivsutmaningar. Johannes har ett stort engagemang för att utforska hur teknologi påverkar HR och arbetsplatser globalt, vilket gör honom till en eftertraktad talare och en tankeledare inom området.

Föreläsare

Frida Pemer

Frida Pemer, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, är expert på digitaliseringens påverkan på professionellt arbete och organisationer. Hon har forskat vid både Oxford och Stanford, och hennes arbete fokuserar på hur AI förändrar HR-avdelningars framtida roll och kompetenser. Frida kommer att dela med sig av sina insikter om hur digital transformation påverkar framtidens HR.

Paneldeltagare

Lena Eliasson

Lena är head of group HR på Saab och har lång och gedigen erfarenhet av det mesta inom HR, både i Sverige och internationellt. Under senare år har ett stort fokusområde varit att driva den digitala utvecklingen inom HR-området.

Paneldeltagare

Camilla Häggroth

Camilla Häggroth är HR- och hållbarhetschef i Fonuskoncernen/Familjens Jurist. Hon är speciellt intresserad av interaktionen människa-maskin, design thinking och AI. År 2019 fick Camilla Häggroth ett stipendium från stiftelsen PAUSE, för att göra en studie om AI och HR. Sedan dess har hon tillsammans med Sveriges HR-förening skapat en utbildning i ämnet, och fortsätter att utforska hur AI påverkar HR-skrået samt HR:s dubbla roller i relation till AI.

Paneldeltagare

Katarina Roddar

Katarina Roddar har en lång erfarenhet inom HR-området och arbetar idag som People Leader på PwC. Hon har i många år haft stort fokus på kultur och ledarskap samt ser möjligheterna med digitaliseringen för att säkerställa en stark medarbetar- och kundupplevelse. Sedan många år utmanar hon och HR teamet interna processer med ett eget HR tech lab för att stärka medarbetarupplevelsen. Hela organisationen har stort fokus på AI för att fortsätta vara relevanta i framtiden för både kunder och medarbetare.

Creation lab

Klokfaktorerna med Svante Randlert

Svante Randlert

Svante Randlert

KLOKFAKTORERNA - De 10 förmågorna som förenar 100 framgångsrika ledare. Vilka förmågor förenar framgångsrika ledare? Vad kännetecknar en genuint klok person? Hur kommer det sig att vissa uppnår fantastiska resultat? Svante Randlert har ägnat sitt liv åt den frågan. Han har nyligen besvarat de frågorna i sin nya bok Klokfaktorerna. Boken innehåller en mix av 100 djupintervjuer med framgångsrika ledare inom näringslivet, politiken och civilsamhället. Analysen av samtalen är sedan gjord med både artificiell och mänsklig intelligens genom ett av världens ledande analysföretag. Den senaste forskningen har adderats, samt de största tankeledarna genom tiderna. Sist men inte minst, så har Svante sedan adderat sina insikter, åsikter och kloka råd till boken. Det här creation-labbet kommer ledas av Svante Randlert. Med insikterna från boken som grund, kommer labbet att handla om vad det är för andra saker ni på HR och alla chefer behöver göra idag, för att ni ska ge er möjligheterna att prestera bättre och åstadkomma mer imorgon. Vi kommer att samtala kring vad det är för skillnader som gör störst skillnad och vad för saker som ger störst effektfullhet. Svante Randlert Svante är en av Nordens mest anlitade föreläsare när det kommer till att attrahera, engagera och utveckla rätt medarbetare. Han har genom åren hjälpt hundratals organisationer och tusentals chefer hur man blir såväl kundernas som medarbetarnas förstahandsval. Han har varit nominerad till både Stora Talarpriset och Årets Talare i kategorin årets genombrott. Han är även grundare av ledarutvecklingstjänsten Wisory och podden Chefssnack, där han under flera år intervjuade Sveriges vassaste ledare. Svante har givit ut böckerna Drömarbetsgivaren (2017), Drömledarskapet (2020) samt Klokfaktorerna (2024)

Creation lab

Locka och behåll talang - skapa en arbetsplats som engagerar!

Charlotte Vassilaros

, Hanna Bergfäldt

Vill ni attrahera de bästa talangerna och behålla era mest trogna medarbetare? Oavsett om ni planerar att återföra teamet till kontoret eller erbjuder full flexibilitet med distansarbete, står ni inför nya utmaningar. Vad krävs för att medarbetarna ska känna sig motiverade och engagerade, oavsett arbetsmiljö? I GreenBenefits interaktiva workshop dyker vi ner i vad som ligger högst på medarbetarnas önskelista just nu. Vi utforskar de mest eftertraktade förmånerna och vad ni som arbetsgivare kan göra för att möta dessa behov. Vi kommer att diskutera allt från hur ni kan skapa en attraktiv arbetsplats som lockar till kontoret, till hur ni kan stärka sammanhållningen och effektiviteten i en flexibel arbetsmiljö. Kom och ta del av insikter och verktyg som hjälper er att navigera i den nya arbetsrealiteten. Vi analyserar vad som har förändrats sedan pandemin och ger er konkreta strategier för att skapa en arbetsplats där medarbetarna verkligen vill vara. Charlotte Vassilaros Charlotte är medgrundare och partner i FEM HR som är en HR-konsultbyrå, läs mer på www.femhr.se. Charlotte som är utbildad personalvetare och systemvetare har lång och bred erfarenhet från olika branscher inom HR och har jobbat i svenska, nordiska och globala bolag. Hon har byggt upp HR i start-ups, jobbat mycket med omorganisation, uppsägningar och förändringsledning och har en stark förkärlek för pensionsfrågor. Att moderera och hålla utbildningar i arbetsrätt & arbetsmiljö ligger också Charlotte varmt om hjärtat. Charlotte är engagerad i Sveriges HR-Förening och föreläser på PAO-programmet. Hanna Bergfäldt Hanna är medgrundare och partner i FEM HR som är en HR-konsultbyrå, läs mer på www.femhr.se. Hanna har bred erfarenhet inom HR – alltifrån att bygga upp och etablera HR i nya bolag till ledarutveckling, omorganisationer och andra arbetsrättsliga åtgärder. Hon är van att driva förändring med affären i fokus och trivs med en bred spännvidd från det strategiska arbetet, i t ex styrelseuppdrag, till det mer operativa utförandet i mindre bolag. Hanna brukar inte nämna det själv men vi andra vet att hon en gång blivit utnämnd till årets HR-chef.

Creation lab

Vill du göra HR och L&D till en strategisk motor i företagets utveckling?

Thomas Kraft CEO Learnster

Thomas Kraft

I dagens snabbt föränderliga arbetslandskap ställs HR och L&D inför allt större krav att inte bara stötta verksamheten, utan aktivt driva den framåt. Men hur skapar man förståelse och insyn i affärsvärdet som kunskapshöjande insatser bidrar till? Hur får man övrig ledning att använda HR och L&D som strategiska affärspartners? I Learnsters interaktiva workshop får ni verktygen för att koppla er kunskapsorkestrering direkt till företagets affärsmål. Genom riktiga case och gruppdiskussioner utforskar vi hur ni kan utveckla er kompetensstrategi, attrahera talang och öka produktiviteten – allt med affärsresultatet i fokus. Tillsammans lägger vi grunden för ett business-case som ni kan ta med er tillbaka till er egen organisation och fortsätta att arbeta med internt. Delta i vår workshop och få insikterna som gör skillnad. Kom och upptäck hur HR och L&D kan bli en strategisk drivkraft för framtidens affärsframgångar! Workshopen leds av Thomas Kraft, VD på Learnster. Vår vision på Learnster är att alla människor ska ges möjligheten att lära sig något nytt - varje dag! Om Thomas Kraft Thomas Kraft är en erfaren ledare med stark affärsförståelse och en djup erfarenhet av att bygga kundcentrerade organisationer. Han drivs av en genuin passion för affärsnytta och att förbättra organisationers effektivitet genom teknologiska lösningar. Genom sina ledande roller inom framgångsrika nordiska SaaS-bolag som Snow Software (Unicorn-status) och M-Files (Centaur-status) bidrar Thomas med värdefull kunskap och globala insikter.

Thomas Kraft CEO Learnster

Creation lab

Boston Consulting Group - Utveckla medarbetarundersökningar med glädje

Nanna Gelebo

Från kundnöjdhet till medarbetarnöjdhet: Damma av årliga medarbetarundersökningen och komplettera med interaktiv dialog Medarbetare anger ofta transaktionella faktorer som kompensation och arbetstider som tongivande när de värderar sin arbetsplats. I nya studier från Boston Consulting Group (BCG) framgår dock att det som egentligen avgör om medarbetare stannar kvar på ett bolag är emotionella faktorer. I en alltmer snabbrörlig värld där det är allt svårare att hitta och behålla de kompetenser företagen behöver, är det därför fundamentalt att ha en löpande medarbetardialog – inte endast en årlig undersökning. Genom en interaktiv workshop kommer vi att utmana traditionella tillvägagångssätt för medarbetarfeedback, och introducera nya lösningar som skapar ett mer dynamiskt och löpande sätt att få meningsfull data. Deltagarna kommer att lämna workshopen med konkreta initiativ, redo att genomföras i deras egna organisationer. BCG's labb leds av Nanna Gelebo. Nanna leder BCGs specialistområde "People & Organization" i Sverige. Hon har bred erfarenhet från detaljhandeln och arbetar med allt från strategi och transformationer till organisation, kultur samt klimat och hållbarhet, med särskilt fokus på cirkularitet. Boston Consulting Group (BCG) är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com.

Creation lab

Top Employer: Kontroll under kris? – Om utmaningar, möjligheter och att navigera i tider av osäkerhet

Carin Årvik

, Rebecca Lundin

Är det möjligt att över huvud taget ha kontroll under en kris och hur kan vi förbereda oss för att skapa bästa förutsättningar? Under det här creationlabbet delar Carin med sig av sina erfarenheter av att hantera tider präglade av stor osäkerhet och oförutsägbarhet samt hur Lidl arbetat och arbetar med kris och beredskap. Creationlabbet har arbetet i en krisgrupp som utgångspunkt och handlar om hur förberedelsearbete kan läggas upp, förutsättningar för att lyckas och om vunnen erfarenhet – inte minst de lärdomar som kan dras av faktiska händelser. Deltagarna kommer att få ta del av exempel och lärdomar från praktiskt krisarbete och lämna med konkreta exempel att ta vidare i sina egna organisationer. Om Carin Årvik: Carin Årvik är Senior Director Employee Lifecycle på Lidl Sverige med mångårig erfarenhet från arbete inom hela HR området. Hon har en bakgrund som arbetsrättsjurist och har verkat både i specialist- och chefsbefattningar i såväl ideella organisationer som privat näringsliv. Med erfarenhet från nationellt och internationellt perspektiv ansvarar hon idag för frågor som rör hela medarbetarresan och sitter i bolagets utökade ledningsgrupp. Genom sin roll och som medlem i företagets kris- och beredskapsteam har hon aktivt deltagit i hantering olika typer av kriser. Om Rebecca Lundin: Rebecca Lundin är rådgivare på Top Employers Institute. Efter en grundlig granskning av företagets HR-processer och arbetsmiljö, stödjer hon organisationer som vill förbättra sina arbetsplatser och HR strategier. Lidl: Lidl Sverige är en del av Schwarz, ett av världens största företag inom dagligvaruhandeln. Lidl startade på 1930-talet som en frukt- och gröntgrossist. Den internationella expansionen började på 1990-talet och idag finns närmare 12 000 butiker i 31 länder. Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna 2003. I dag har Lidl över 200 butiker i Sverige. Lidl arbetar målmedvetet med att vinna nya kunders förtroende genom att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris. Huvudkontoret ligger i Barkarby och har tre centrallager samt fyra fastighetskontor. Bolaget har över 5000 medarbetare som alla omfattas av något av fyra kollektivavtal.

Creation lab - digitalt

Hur AI kan revolutionera HR

Patrik Reman

Helt digitalt labb. Här kommer vi att utforska hur artificiell intelligens (AI) kan revolutionera HR-funktioner. Vi börjar med en introduktion till AI, maskininlärning och generativ AI, och diskuterar hur dessa teknologier redan nu påverkar arbetslivet. Du kommer att få praktiska exempel på AI-verktyg som används inom HR. Innehåll: - Diskussion kring AI i HR - Vi kommer att diskutera hur AI kan användas för att effektivisera rekryteringsprocesser, automatisera administrativa uppgifter, och förbättra beslutsfattande inom HR. - Generativa AI-modeller - Fokus på hur generativ AI kan skapa innehåll som bilder och text som kan användas i HR-kommunikation och branding. - Djupinlärning och analysverktyg - Utforska hur djupinlärning används för att analysera medarbetardata och förutse personalomsättning. Efter det här Creation-labbet kommer du att ha lärt dig: - Hur du kan använda AI för att förbättra och effektivisera HR-processer. - Hur generativ AI kan tillämpas inom olika HR-funktioner. - Vilka AI-verktyg som är mest relevanta för att hantera specifika HR-utmaningar. Patrik Reman Patrik är expert inom att effektivisera HR-processer genom LEAN-metodik,teknik, automatisering och AI-styrning. Patrik har under det senaste decenniet inte bara optimerat, utan också revolutionerat HR-processer i flertalet organisationer. Från kommuner och statliga myndigheter till framstående privata företag, har hans arbete resulterat i mätbart förbättrade prestanda och kostnadseffektivitet.

Creation lab

Inner Development Goals - inner development for outer change

Jan Artem Henriksson

, Johan Norrfjärd

Vill du hjälpa din organisation att hantera komplexa utmaningar och uppnå hållbarhetsmål? Då kan Inner Development Goals (IDG) vara något för dig. IDG startade i Sverige 2019 och började egentligen med en enda stor fråga som skickades ut till människor över hela världen: Vilka förmågor behöver människor utveckla för att vi ska nå FN’s 17 hållbarhetsmål?” Ett antal forskare sammanställde svaren och resultatet är ett ramverk likt de kultur- och beteenderamverk som många av oss använder i våra organisationer idag för ledarutveckling och kulturbyggande. Det består av fem dimensioner och 23 beteenden. IDG är utformat för att stödja individer och organisationer att hantera komplexitet. Det binder samman ett stort antal aktuella och relevanta modeller för individ- och organisationsutveckling och sätter dessutom fokus på hållbarhetsmålen. Ramverket sprids nu globalt och används av företag som Google, IKEA, Volvo, och av organisationer som Naturskyddsföreningen. Under det här creation-labbet kommer du att få en introduktion till IDG-ramverket och dess koppling till FN:s Globala mål. Du får testa en övning från IDG toolbox och vi för ett samtal om hur IDG kan användas i din egen verksamhet, i ert hållbarhetsarbete (CSRD) eller i ledar- och medarbetarutveckling. IDGs labb leds av Johan Norrfjärd och Jan Artem Henriksson. Johan Norrfjärd är facilitator och utbildare inom ledarskap och förändringsledning. Han arbetar alltid med naturen som element i sina uppdrag och är initiativtagare och medskapare till innovationsinitiativ som CoCreate innovation hub och HR unconference. Jan Artem Henriksson, Generalsekreterare IDG, är en tankeledare inom ledarskapsutveckling. Han är en fakultetsmedlem vid Handelshögskolan i Stockholms Executive Education och har medgrundat Relate och SelfLeaders.

Livepodd

Fråga forskaren live

Johan Segergren

, Zorica Bodiroza

Vår podd Fråga forskaren kommer sända live på första dagen av HR-dagarna, och poddledarna Zorica och Johan är på plats. Det kommer bli spännande gäster, spontana frågor och viktiga samtal om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus.

Summering

HR Think tank

Nanna Gelebo

, Patrik Erickson

+ 3 till talare

HR-dagarna summeras den 24/10 av vår HR Think tank – speciellt inbjudna gäster som reflekterar och kommenterar tillsammans vilka takeaways och actions vi tar med oss hem till våra organisationer. HR Think tank ska ge oss ett ytterligare perspektiv. Gästerna är: - Nanna Gelebo, Managing Director & Partner, Boston Consulting Group - Patrik Erickson, VD, Influence People - Marie Enarsson, Head of HR, Dirac - Jennifer Eriksson, HR-strateg, Jordbruksverket - Liselotte Bergmark, CHRO, Consolis

Moderator

Moderator HR-dagarna

Siri Wikander

Siri Wikander har jobbat i olika ledarskapsroller inom HR och kommunikation, både i stora börsnoterade bolag som Axfood och Scandic men också i mindre scale-ups. Numera arbetar Siri som självständig konsult och hjälper organisationer att ställa om kultur och ledarskap så att det stödjer ständigt lärande. Siri är aktiv i utvecklingen och debatten kring nya sätt att jobba för att möta den digitala strukturomvandlingen som pågår. Siri är krönikör i Chef och driver nyhetsbrevet och podden #beyondwork.

Huvudpartners

Var med på HR-dagarna 2024! Kontakta annelie@sb-media.se

Partners

Var med på HR-dagarna 2024! Kontakta annelie@sb-media.se