Nyfiken på HR-föreningen? Lär känna oss lite bättre.

För människorna bakom människorna

Vi samlar människorna bakom människorna i Sveriges arbetsliv. Vi finns i offentlig sektor och i företag. Vi som är proffs på att ta tillvara människors intresse och skapa förutsättningar som får folk att må bra och verksamheter att gå bra. Oavsett om det innebär ökad effektivitet, innovationskraft, lönsamhet eller stärkt arbetsgivarvarumärke. Genom HR-föreningen arbetar vi tillsammans för att samla Sveriges people-people och skapa förutsättningar för HR-professionen. Vi är en resurs för dig som arbetar, forskar eller pluggar inom vårt område. Och som medlem är du en resurs för oss alla. Tillsammans är vi en ideell förening som bidrar till att vidga perspektiv och dela kunskap. Det gör vi genom att höja blicken och hålla dig uppdaterad om vårt område i tidningar och poddar. Genom att gå på djupet och engagera oss i aktuell forskning. Genom att erbjuda relevant kompetensutveckling. Och genom att lyfta fram och koppla ihop våra kloka medlemmar. HR-branschen har kommit lång väg sedan Kerstin Hesselgren la grunden till vår förening 1921. Men när vi försöker navigera bland posthumana perspektiv, globala kriser och teknikskiften mitt i en hållbar omställning, behöver vi ännu bättre representation där besluten fattas. Och vi behöver mer samlad kunskap. Så, gör oss sällskap i arbetet för mer people-power och för ett Sverige som mår bättre på jobbet. Varmt välkommen till Sveriges HR-förening. Och du, bjud gärna med dina people.

Vad vi gör

HR-föreningen får dig och din organisation att utvecklas

Vi medlemmar kommer från alla sektorer och tillsammans driver vi på HR-professionens utveckling. Som en ideell förening hjälper vi varandra att höja blicken. Vi bjuder på insikter, trendspaningar och uppdateringar från forskningen. Vi erbjuder relevant kompetensutveckling, diskuterar aktuella frågor och skapar möten som kopplar ihop och lyfter fram kloka medlemmar.

Stadgar

Här kan du läsa senaste versionen av HR-föreningens stadgar, som antogs under stämman 2024-02-26.

Lästips 1

HR-föreningens grundare

Kerstin Hesselgren

Kerstin Hesselgren, valdes in som första kvinna i första kammaren i Sveriges riksdag 1921. I riksdagen arbetade Kerstin Hesselgren bland annat för kvinnors rätt till statliga tjänster och lika lön för kvinnor och män. Samma år grundade hon Sveriges HR Förening, som då hette Föreningen för Socialarbetare inom industri- och affärsliv. Hon var en modig pionjär som brann för personalens rättigheter och såg tidigt behovet av utveckling, utbildning och erfarenhetsutbyte.

Lästips 1
Lästips 2