Nyhet:HR-forskningspriset

Skicka in din nominering till HR-forskningspriset 2023

Forskar du, eller någon du känner, om människa/organisation/arbetsliv? Nu kan du nominera forskningsarbete till HR-forskningspriset 2023.

Forskar du, eller någon du känner, om människa/organisation/arbetsliv?  Nu kan du nominera forskningsarbete till HR-forskningspriset 2023.

Utmärkelsen Årets HR-forskningspris premierar värdefull aktuell forskning inom områden som är av relevans för HR-professionen, som exempelvis HRM, organisation, ledarskap och angränsande forskningsområden. Syftet är att öka spridningen av vetenskapligt grundad kunskap inom området till yrkesverksamma och organisationer.

Detta innebär utmärkelsen

• Priset består av 40 000 kronor att skänka till välgörande ändamål och ett formellt diplom.
  • Priset delas ut på HR Dagarna 2023 som arrangeras av Sveriges HR Förening under hösten.
  • Pristagaren/pristagarna kommer att ges möjlighet att introducera sin forskning för HR-professionen genom Sveriges HR Förenings kanaler.

Kriterier och bedömning

Utmärkelsen avser forskning inom områden som är av relevans för HR-professionen, som exempelvis HRM, organisation, ledarskap och angränsande forskningsområden. Mottagare av priset kan vara en svenskbaserad forskare, eller grupp av forskare, som lämnat ett värdefullt bidrag inom området. Forskningen ska vara avrapporterad i ett akademiskt format: avhandling, vetenskapliga kapitel i bok, artiklar, eller populärvetenskaplig framställning av egen forskning.

Juryn för priset utgörs av representater för de samarbetspartners som står bakom HR-forskningspriset: Sveriges HR Förening, CGHRM, IPF, Studentlitteratur och Akademikerförbundet SSR.

Nominering

Forskning som uppfyller kriterierna kan nomineras senast 1 juni 2023. Kontakta någon av utmärkelsens samarbetspartners för mer information eller mejla din nominering till info@hrforeningen.se.