Nyhet:Kerstin Hesselgren-priset

Fredrik Hillelson tilldelas Kerstin Hesselgren-priset 2024

Fredrik Hillelson får utmärkelsen Kerstin Hesselgrenpriset 2024. Han har under sitt långa yrkesliv verkat på en mängd fronter för medmänsklighet och jämlikhet.

Fredrik Hillelson

Stort grattis till Fredrik Hillelson, som tar emot priset på HR-dagarna den 23 oktober i Stockholm. Fredrik har under sitt långa yrkesliv verkat på en mängd fronter för medmänsklighet och jämlikhet, såväl på våra arbetsplatser som i vårt samhälle – och ute i världen. Priset består av ett diplom, 30 000 kronor att skänka till valfri ideell organisation för välgörande ändamål och ett livslångt hedersmedlemskap i Sveriges HR-förening. Juryn utgörs av styrelsen för HR-föreningen.

Ur juryns motivering:

“Bland pristagarens många insatser märks initiativet till Beredskapslyftet, en ideell förening och plattform som skapades under pandemin för att mobilisera resurser från näringslivet – detta i syfte att stötta samhället vid stora kriser. Sedan krigsutbrottet har föreningen genomfört flera stödprojekt för Ukrainas folk. Bland annat utbildning av kvinnor på plats, kompetensmatchning av flyktingar i Sverige och kulturcentret för ukrainska familjer i Stockholm.

En annan viktig insats är Novare, rekryteringsbolaget som han grundade för över 20 år sedan. I dag har det vuxit till en lika annorlunda som framgångsrik koncern, där den humanistiska människosynen genomsyrar alla förgreningar. Inte minst de delar som verkar för mångfald och inkludering på våra arbetsplatser.

Genom åren har vår pristagare synts och hörts även i samhällsdebatten. Pristagaren har varit en tongivande röst i ett flertal frågor, om allt från ledarskap till integration – och för bildandet av CGHRM, centret för HR-forskning som startade år 2014. Vår pristagare är en förebild och medmänniska som har visat stor drivkraft, frispråkighet, civilkurage och mod i Kerstin Hesselgrens anda. Engagemanget för människans värdighet, och hennes rättigheter, tycks outsinligt – liksom det öppna ställningstagande för utsatta grupper i samhället.

Bli en del av ett engagerat och kunnigt community

Var med och driv utvecklingen av professionen framåt

Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta