Se all digital kunskap
PODD

Avsnitt 44: Claudia Bernhard-Oettel – Anställningsformens betydelse för arbetsrelaterade attityder, trygghet och hälsa

58 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

I detta avsnitt:

Utvecklingen avseende olika anställningsformer och anställningskontrakt på den svenska arbetsmarknaden har genomgått förändring under senare tid och pandemin har sannolikt förstärkt och skyndat på den utvecklingen.

Det här avsnittet med Claudia Bernhard-Oettel, professor i arbets- och organisationspsykologi vid Stockholms universitet, är ett samtal om, och på vilket sätt, olika anställningsformer/anställningskontrakt påverkar arbetsvillkoren, arbetsrelaterade attityder och beteenden samt hälsa och välbefinnande.Utgångspunkten är ett större forskningsprogram på Stockholms universitets psykologiska institution som heter Nowstars. Programmets målsättning är att klargöra vad olika anställningsvillkor och otrygghet kan betyda för kvinnor och män i olika skeden av livet, i olika yrken, branscher och sektorer för att göra det möjligt att utveckla villkor för ett hållbart arbetsliv.

Avsnittet släpptes 22 september 2022