Workshop:Relatera

Hövlighet, respekt och kärlek till andra människor

Det här materialet är för er som vill försöka bygga en mer mänsklig och respektfull tillvaro där vi ser alla människor för de dem är.

Följ med på en virvlande historia där vi försöker hitta människans sanna natur. Frågan vi ställer oss är om människan i grunden verkligen är god när det finns så mycket konflikter, problem och ondska i världen. Historikern Rutger Bregman menar att människan kanske varken är ond eller god i grunden utan vårt agerande speglas av vårt sätt att se på världen.

Vi börjar hos Sigmund Freud, Niccola Machiavelli och John Adams, beger oss till Sibirien för ett besök bland silverrävar och funderar sedan på hur det kommer sig att vi gör skillnad på folk och folk. Vi dyker ner i forskningen kring vilka som är mest utsatta för ohövligt beteende och vilka som är de som oftast utsätter andra. Känslor är förstadiet till handling säger en känd forskare inom sociologi och vi funderar på hur det egentligen är ställt med kontaktteorin nu för tiden. Går det att dricka te med en terrorist och vad kan vi lära oss från den där julnatten 1914 i ett krigshärjat Europa.

Att genomföra materialet beräknas ta ca 2–3,5 timmar beroende på hur mycket tid ni lägger på dialogen. Inga förkunskaper krävs och materialet passar alla.

Den här workshopen passar också dig som vill ta dig an Inner Development Goals ramverk och öva upp dina förmågor inom området “Relatera”.

Workshop-materialet är framtaget av Trustivide. Eventuella frågor hänvisas till Trustivide.

Jag vill ladda ner workshopen

Du behöver bli medlem eller logga in som medlem för att kunna ta del av workshopen.