Webinar:Digitalt

Medlemsexklusivt webinar om 4-dagars arbetsvecka

Fenomenet 4-dagars arbetsvecka eller förkortad arbetstid är något som är omdiskuterat globalt. Över 200 bolag i världen har provat detta och medverkat i en studie. Är du nyfiken på detta samtalsämne som just nu engagerar människor världen över?

Varför är 40 timmar normen och är den mest effektiv?

Vilka är fördelarna och utmaningarna med kortare arbetsveckor?

Välkommen till detta medlemsexklusiva webinar om 4-dagars arbetsvecka!

Företag runt om i världen experimenterar med kortare arbetsveckor i olika former och undersöker hur detta påverkar deras verksamhet. Forskningen kring kortare arbetsveckor belyser både möjligheter och utmaningar. Under detta webinar kommer vi att utforska exempel på hur företag globalt har testat konceptet med kortare arbetsveckor och vilka fördelar och utmaningar de stött på. Dessutom presenterar vi en ny svensk forskningsstudie som startar i höst, med bidrag från forskare vid Stockholms och Karlstads universitet.

Anna-Carin Alderin, nationell partner för organisationen 4 Day Week, kommer att dela med sig av insikter från hundratals verksamheter som har provat kortare arbetsveckor. Hon presenterar metoderna, utmaningarna och framgångsfaktorerna som har observerats globalt. Tillsammans kommer vi att undersöka om, och hur, dessa insikter kan vara relevanta för svenska företag.

Under webinaret kommer vi att reflektera över:

• Varför är 40 timmar normen och är den mest effektiv?
  • Vad visar pågående forskning om att minska arbetstiden?
  • Hur kan företag minska arbetstiden utan att kompromissa med produktivitet och resultat?
  • Vilka är fördelarna och utmaningarna med kortare arbetsveckor?

Detta webinar bjuder även in till en öppen diskussion och utforskning av idéer om förändringar i arbetstid ur ett HR-perspektiv.

Välkommen till ett webinar som erbjuder olika perspektiv och tankeställare för både nutid och framtid!

Logga in

För att kunna ta del av innehållet behöver du ha ett medlemskap i Sveriges HR Förening. Ta del av innehållet genom att bli medlem eller logga in.

Medverkande

Nationell partner för organisationen 4 Day Week

Anna-Carin Alderin

Anna-Carin Alderin, en nationell partner för organisationen 4 Day Week. Med lång erfarenhet av affärsutveckling och ledarskap från IKEA har hon nu övergått till att stödja fler företag att bli mer hållbara genom att fokusera på individens välbefinnande.