Podcast:Fråga forskaren

63. Susanna Alexius - Vi vill väldigt mycket till många - att gå från ideal till praktik

Om komplexiteten i ledarskap och styrning tillsammans med Susanna Alexius.

52 minuter

Zorica och Johan utforskar komplexiteten i ledarskap och styrning tillsammans med Susanna Alexius, författare till “Att leda komplexa uppdrag”. Lyssna på avsnittet för insikter om hur man navigerar i en allt mer komplex omvärld som ledare.

I avsnittet utforskar de utmaningarna med att sätta mål på rätt nivå och på rätt sätt, detaljeringsparadoxen och målsättning. De undersöker olika strategier och förhållningssätt för chefer och ledare, inklusive att acceptera komplexiteten, vara flexibel, kommunicera och samarbeta, hantera intressenter samt främja lärande och reflektion, strategier för att hantera komplexitet.

Susanna Alexius är docent i företagsekonomi, verksam som forskningsledare vid Score (Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor) vid Stockholms universitet och Handelshögskolan i Stockholm. Hennes forskning handlar om moderna styrideal och styrformer och olika typer av organisationers förhållande till förutsättningar, idéer och krav från sin omvärld. Utöver akademisk undervisning programleder Susanna högre utbildning för chefer och förtroendevalda ledare vid Handelshögskolans vidareutbildning SSE Executive Education, hon är också verksam inom ramen för Ideell Arenas ledarskapsprogram Fenixprogrammet. Susanna är också en ofta anlitad föreläsare och utbildare, t ex för ledningsgrupper och styrelser.

Relaterat Innehåll

Du har sett 4 av 129 relaterat innehåll