Nyhet:Rapport

Ny rapport: Bemanningskrisen är ett faktum

Över 70 procent av dem som arbetar inom HR säger att brist på kompetens och hård konkurrens om talang är de största problemen de står inför just nu.

En omfattande internationell undersökning med över 7000 respondenter från över 100 länder visar att det råder brist på kompetens och hård konkurrens om talang över hela världen. Över 70 procent av dem som arbetar inom HR säger att detta är det största problemet de står inför just nu.

Den internationella undersökningen Creating People Advantage genomfördes av Boston Consulting Group (BCG) och The World Federation of People Management Associations (WFPMA) med stöd från HR-föreningen i Sverige. 72 procent av de 7000 HR-personerna som svarade på undersökningen säger att brist på talanger och kompetens är den största utmaningen de står inför.

– För oss är det intressant att se att så många utmaningar är lika över hela världen, säger Johanna Flanke, generalsekreterare för HR-föreningen.

Tänker i termer av ekosystem

En annan global trend är att tänka bredare gällande hur man kommer åt den kompetens man behöver. Att tänka i termer av samarbetspartnerskap och ekosystem ökar.

– Detta är sannolikt en konsekvens av att man inte lyckas anställa den kompetens man behöver och behöver tänka nytt och mer innovativt. Även digitaliseringen bidrar till att göra den typen av samarbeten och ekosystem mycket enklare, säger Johanna Flanke.

Brist på kunskap om data och digitalisering

Endast 35 procent anser att HR-funktionen använder relevant teknologi. Dessutom är det endast 30 procent som håller med om att HR använder data och analyser för att förutsäga utmaningar inom människor och organisation.

Faktiskt visar undersökningen att fokuset på teknologi har minskat något.

Johanna Flanke betonar att det blir särskilt viktigt att utnyttja de möjligheter som artificiell intelligens kan erbjuda framåt.

Måste utnyttja den kompetens vi har bättre

– För svenska arbetsgivare är det särskilt viktigt att reflektera över hur vi kan möta dessa globala utmaningar och säkerställa att vi investerar tillräckligt i kompetensutveckling för att hålla jämna steg med den snabbt föränderliga arbetsmarknaden, säger Johanna Flanke.

Tidigare i år släpptes den senaste CRANET-undersökningen, där HR-chefer från nästan 6 000 arbetsgivare deltagit, att endast 40 procent av arbetsgivarna i Sverige lägger fyra procent eller mer av lönekostnaden på utveckling av sina medarbetare. Det ska jämföras med det globala snittet där 56 procent av arbetsgivarna använder en lika stor andel av lönesumman till utveckling av medarbetare.

Johanna Flanke understryker vikten av att svenska företag tar dessa resultat på allvar och ökar sitt engagemang för kompetensutveckling för att undvika att hamna efter internationellt när kraven på medarbetarnas kompetens höjs.

Kort om undersökningen Creating People Advantage

Creating People Advantage är världens största undersökning inom HR/människor och organisation, med nästan 7000 respondenter i över 100 länder.

Ladda ner Creating People Advantage 2023 här

För mer information: