23-24 oktober 2024
23-24 oktober 2024
HR-dagarna är nu över för i år. Varmt tack till alla medverkande, deltagare, talare, panelister och partners för ert engagemang och medskapande! Medan vi inväntar HR-dagarna 2025 kommer vi bygga vidare utifrån de creationlabs, teman och partners vi hade 2024. Hoppas vi ses!
Vill du också bli partner till HR-dagarna? Kontakta vår säljare Annelie på annelie@sb-media.se +46 8-545 160 79
Tema: Co-creating for a sustainable future
Välkomna till HR-dagarna 23-24 oktober 2024. HR-dagarna är en plattform för att inspirera och stödja HR-professionella. Här utforskar vi gemensamt årets tema “Co-creating for a sustainable future”. Vi samlar ledande forskare, experter, innovatörer och praktiker för att dela insikter och idéer om hur vi tillsammans kan forma en hållbar framtid med people i fokus.
Siri Wikander är moderator för dagarna och leder dig genom eventet. Genom samarbete och kreativitet kommer vi att utforska spännande lösningar och idéer. Vi kommer att servera frukost och ha en mingellunch den 23 oktober där du kan lära känna fler people-people och träffa våra partners. Första dagen avslutas med en afterwork för fler möjligheter till erfarenhetsutbyte, mingel och nya och gamla bekantskaper.
Temat kommer tolkas utifrån tre underteman:
- Navigating crisis by building resilience – krisberedskap
- Strategic sharp people agenda for organizational success – HR i företagets/organisationens strategi
- Transforming HR through AI
Creation labs
Välkommen till våra creation-lab! Här får du tillsammans med andra deltagare följa med på en utforskande-resa med ambitionen att tillsammans skapa nya insikter och lämna labbet lite smartare än när du kom in. Varje rum har ett tema och en labb-ledare. Häng med! Läs mer nedan om de olika labben.
Livepodd: Fråga forskaren
Vårt team bakom podden Fråga forskaren kommer att sända livepodd under HR-dagarnas första dag direkt på plats på AtSix. Passa på att träffa Zorica, Johan och deras gäster i podden.
Utmärkelser delas ut
Under HR-dagarna delas också några av våra utmärkelser ut. Kerstin Hesselgren-priset delas ut på stora scenen. Årets HR-bok, och HR-forskningspriset delas ut på den mindre pitchscenen i slutet av den första dagen. Läs mer om utmärkelserna här.
Träffa våra partners
Våra huvudpartners, TopEmployers, Learnster och GreenBenefits, och våra partners Akademikerförbundet SSR, Grade, Flex HRM, Adda Inköpscentral, BCG och Kvdbil kommer vara på plats den 23 oktober och tillgängliga för frågor, samtal, tips och idéer. Passa på att träffa dem och ta reda på mer.
Finfrukost, lyxig lunch, eftermiddagsfika – och avslutande drink den 23 oktober
För de som deltar fysiskt den 23 oktober kommer det bli välkomstfrukost, härliga rätter till lunch och smarrig fika på eftermiddagen. Dagen avrundas med något gott att dricka och mingel i samband med utdelning av utmärkelser.
Se program
Program 23 oktober
Navigating crisis by building resilience
Rusta organisationen mot omvärldens ständiga förändringar – huvudtalare Anders Tegnell
Krisberedskap blir allt viktigare. Pågående krig, extremväder, pandemi, cyberhot och ökad hotbild – de tuffa förutsättningarna kan göras många som vi dagligen möter i vår omvärld. Det är oerhört viktigt för HR att ha en beredskap för detta och veta hur man ska agera och vem som gör vad – så att vi inte blir överrumplade, utan kan stötta våra organisationer på bästa sätt.
Anders Tegnell är vår huvudtalare. I panelen deltar Freddy Jönsson Hanberg, Ulrika Wennerkull, Minou Sadeghpour och Mats Bohman.
På plats på At Six, Stockholm, samt deltagande digitalt via eventplattformen. Dörrarna öppnar 8.45. Tid 9.00-18.00.
Kombo-biljett: Deltagande på At Six, Stockholm
Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen
Föreläsare
Anders Tegnell
Anders Tegnell är mest känd för sin roll som statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten under COVID-19-pandemin. Han är infektionsläkare och har haft olika roller inom folkhälsa och smittskydd, både nationellt och internationellt. Tegnell blev välkänd i Sverige och internationellt under pandemin på grund av Sveriges unika strategi för att hantera virusutbrottet. Han var ofta i media och blev central i debatten om hanteringen av pandemin.
Paneldeltagare
Freddy Jönsson Hanberg
Freddy Jönsson Hanberg är rådgivare till stora företag med fokus på strategisk riskhantering. Han är också styrelseordförande i Totalförsvarsstiftelsen, styrelseledamot i Civilförsvarsförbundets styrelse, övningsledare för NATO-övningen NORDIC PINE och projektledare för forskningsprojekt inom NATO Science & Technology Organization. Han är även författare till boken "Totalförsvar för chefer" som är nominerad till årets HR-bok.
Paneldeltagare
Ulrika Wennerkull
Ulrika är HR-chef i Tibro kommun. Hon har 25 års erfarenhet av kvalificerade HR-frågor varav senaste 14 åren som HR-chef i offentlig/kommunal organisation. Ulrika har i sin roll som HR-chef aktivt arbetat med krisberedskap, dels som representant i kommunens ledningsgrupp och dels i rollen och uppdraget som HR-chef. Vikten av att vara förberedd när det väl händer har Ulrika fått träna på både fiktivt och reellt.
Paneldeltagare
Minou Sadeghpour
Minou Sadeghpour är seniorkonsult på 4C Strategies inom civilt försvar, krisberedskap och förmågeutveckling. Minou har mångårig bakgrund som moderator, skribent och projektledare och har bland annat erfarenhet som programansvarig på Folk och försvar, medarbetare på Regeringskansliet och stabschef inom Sigtuna kommun. Hon bär med sig en gedigen kunskap om civila beredskapsfrågor och svenskt totalförsvar. Minou har även varit nominerad till "Årets Säkerhetsprofil 2023".
Paneldeltagare
Mats Bohman
Mats Bohman, Senior rådgivare och grundare av Krisledningsföretaget Murphy Solution och kommer ursprungligen från polisens Nationella insatsstyrka där han var utbildningschef de sista åren. Mats driver också Krisledningspodden som syftar till att intervjua beslutsfattare och andra intressanta personer inom området. Podden riktar sig både till personer med roller i krisledningsorganisationer men har också många lyssnare från högre utbildningar inom ämnet.
Program 23 oktober
Strategic people agenda for organizational success
HR:s avgörande roll i att forma framgångsrika företag och organisationer
Under det här temat på HR-dagarna kommer vi prata om vikten av att peopleområdet är en tydlig del i företags/organisationsstrategin. HR, som specialister, ska säkerställa att det finns med där. Tillsammans med några praktiker – HR och VDar – kommer vi prata om värdet av att ha ett arbete som gemensamt syftar till att sätta peopleområdet som en tydlig del i företags/organisationsstrategin. Björn Vedin, VD och Lena Hadad, HR-direktör är talare på ämnet. Peter Göransson, Fredrik Stranne och Petra Schedin Stergel deltar i panelsamtalet.
På plats på At Six, Stockholm, samt deltagande digitalt via eventplattformen. Dörrarna öppnar 8.45. Tid 9.00-18.00.
Kombo-biljett: Deltagande på At Six, Stockholm
Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen
Föreläsare
Lena Hadad
Lena är HR-direktör på Kriminalvården. Hon är en utvecklingsorienterad och strategisk ledare med lång och djup erfarenhet av att leda och styra komplexa organisationer, komplicerade och utmanande uppdrag samt digitala transformationer. Skicklig på att skapa förutsättningar och realisera organisationens mål och uppdrag genom ett sömlöst, värdeskapande och möjliggörande HR strategi och konkreta aktiviteter.
Föreläsare
Björn Vedin
Björn Vedin är VD för Domsjö Fabriker. Domsjö Fabriker har under de senaste åren gjort ett omfattande hållbarhetsarbete och blivit ett av världens mest cirkulära bioraffinaderier. För att nå målen och leverera på strategierna behövde man fokusera på att engagera och behålla befintliga medarbetare och attrahera nya. Nu är deras mål att bli Norrlands mest attraktiva arbetsgivare. ”De mjuka frågorna prioriteras inte alltid, men är en förutsättning för att skapa ett framgångsrikt bolag” sammanfattar Björn.
Paneldeltagare
Peter Göransson
Peter Göransson började på Fonus 1985 och är sedan tre år tillbaka VD och koncernchef för Fonus ekonomisk förening. Peter har under sina snart 40 år i Fonus varit verksam i flera olika roller. Allt ifrån representant och begravningsentreprenör till att ha personalledande roller som regionchef, affärsområdeschef, marknadschef och kommunikationschef. Han har en marknadsekonomexamen från IHM med inriktning på marknadsföring.
Paneldeltagare
Fredrik Stranne
Fredrik har de senaste 18 åren varit VD för strategi & kommunikationsbyrån Coreworkers. Med sin erfarenhet från kommunikation, HR och verksamhetsutveckling stöttar han idag ett flertal VD:ar, ledningsgrupper och HR-avdelningar i att skapa attraktiva och framgångsrika arbetsplatser genom smart och kreativ Employer Branding, stark kultur, engagerande medarbetarupplevelser och framgångsrikt medarbetarskap & ledarskap, allt för att de ska kunna leverera sina verksamhetsstrategier och visioner.
Generalsekreterare och VD HR-föreningen
Petra Schedin Stergel
Petra Schedin Stergel har en gedigen bakgrund inom HR och företagsledning. Hon har tidigare haft ledande HR-befattningar inom flertalet branscher, där hennes strategiska tankegång och förmåga att hantera komplexa frågor har gjort henne till en respekterad aktör.
Program 24 oktober
Transforming HR through AI
Med Johannes Sundlo, Frida Pemer, Lena Eliasson och Camilla Häggroth
I det här temat kommer vi prata om AI-transformationens effekter på HR-avdelningarna. Vad leder de nya digitaliserade förutsättningarna till? Kommer vi bli färre på HR-avdelningarna för att vi har hjälp av AI? Eller ska vi fokusera på andra områden? Hur kommer kompetenserna inom HR-avdelningarna se ut för att vara det nya?
Kombo-biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen
Digital biljett: Deltagande digitalt via eventplattformen
Föreläsare
Johannes Sundlo
Med en 15 år lång karriär har Johannes Sundlo etablerat sig som en föregångare inom HR, specialiserad på att stötta globala företag i deras digitala transformationsresor. Hans erfarenhet omfattar allt från att implementera avancerade AI-lösningar till att utveckla strategier som möter framtidens arbetslivsutmaningar. Johannes har ett stort engagemang för att utforska hur teknologi påverkar HR och arbetsplatser globalt, vilket gör honom till en eftertraktad talare och en tankeledare inom området.
Föreläsare
Frida Pemer
Frida Pemer, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, är expert på digitaliseringens påverkan på professionellt arbete och organisationer. Hon har forskat vid både Oxford och Stanford, och hennes arbete fokuserar på hur AI förändrar HR-avdelningars framtida roll och kompetenser. Frida kommer att dela med sig av sina insikter om hur digital transformation påverkar framtidens HR.
Paneldeltagare
Lena Eliasson
Lena är head of group HR på Saab och har lång och gedigen erfarenhet av det mesta inom HR, både i Sverige och internationellt. Under senare år har ett stort fokusområde varit att driva den digitala utvecklingen inom HR-området.