Se all digital kunskap
PODD

Fråga Forskaren avsnitt 48 - Alexander Rozental: Prokrastinera, skjuta upp, ”jag gör det imorgon istället...”

45 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden ’Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus’.

Podden leds av Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal.

I detta avsnitt:

I detta avsnitt möter du Alexander Rozental som pratar om uppskjutande beteende, prokrastinering. Vad är det för mekanismer som gör att vi väljer att skjuta upp saker som vi förväntas göra även om vi mår dåligt av det? Går det att förändra det här beteendet? Alexander berättar att det finns hjälp att få. Han delar med sig av beprövade metoder vi kan jobba med för att komma till rätta med uppskjutande beteendemönster och som fungerar både för individer och grupper.

Alexander Rozental är legitimerad psykolog, docent och lektor vid Institutionen för psykologi på Uppsala universitet. Alexander forskar om bedömning och behandling av psykisk ohälsa, framför allt prokrastinering och perfektionism.

Tips från Alexander:

Avsnittet släpptes 1 december 2022