Nyhet:Forskning

Ny podd om forskning inom ledarskap och organisationsutveckling

Nu släpps ”Fråga forskaren” – en helt ny podcast med fokus på intressant forskning inom ledarskap och organisationsutveckling. I varje avsnitt träffar Johan Segergren och Zorica Bodiroza en ny forskare i ett spännande samtal.

Nu släpps ”Fråga forskaren” – en helt ny podcast med fokus på intressant forskning inom ledarskap och organisationsutveckling. Podden leds av HR-profilerna Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal. Första avsnittet släpp 18 juni och hittas på Sveriges HR Förenings hemsida och på plattformar där poddar finns.

Bakom initiativet står Sveriges HR Förening, en ideell förening för HR och ledare med ca 6000 medlemmar från hela Sveriges och en snart 100-årig historia.

– Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Som HR och ledare ska vi agera fort, men inte huvudlöst. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden “Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus”, säger Lena Bjurner, generalsekreterare och vd, Sveriges HR Förening.

Programledarna för podden är välkända ansikten inom HR-världen. Zorica Bodiroza har i många år varit involverad i Sveriges HR Förenings event Forskardagen och representerat branschföreningen i arbetet med att bilda Centrum för Global HRM-forskning vid Göteborg universitet. Johan Segergren är senior konsult och medgrundare av &Partner. Han ligger även bakom den populära podden #påjobbetpodden.

– Det var forskningsvinkeln som attraherade mig med Fråga forskaren när jag fick frågan att vara med från Sveriges HR Förening. I dessa tider är det många som gissar sig fram och det ger ett välkommet djup att träffa dem som verkligen forskar på frågorna, säger Johan Segergren.

– Det finns många intressanta forskningsområden att dyka ner i. Själv brinner jag bland annat för frågor som team och ledningsgruppsutveckling, hur skapar vi förutsättningar för med­ arbetare att utvecklas, prestera och bli sitt bästa jag på jobbet, säger Zorica Bodiroza.