Nyhet:HR

HR vid hovet - Möt Nina, personalchef vid Kungl. Hovstaterna

Den 15 september firades H.M. Konungens 50 år på tronen men vilken roll spelar HR för utvecklingen av Kungahuset? Hur ser en vanlig dag ut för personalchefen?

Den 15 september firades H.M. Konungens 50 år på tronen men vilken roll spelar HR för utvecklingen av Kungahuset?  Hur ser en vanlig dag ut för personalchefen?

 

Vi fick möjlighet att möta Nina Fagerholm som är personalchef vid Kungl. Hovstaterna och medlem i HR-förening.

Hej Nina! Vi utgår ifrån att det har varit bråda dagar och fortsatt är under 2023 för Kungl. Hovstaterna.

 

Hur ser just din roll ut under ett speciellt år som detta, jubileumsåret?

 

Det känns fantastiskt att som anställd kunna vara del av ett speciellt år som jubileumsåret är. Min roll och arbetsuppgifter påverkas inte direkt av själva jubileumsåret då programplanering och ceremonier ligger på andra delar i hovets organisation. Men många av hovets medarbetare, inklusive hästarna i Hovstallet, har rest runt genom hela Sverige med Kungaparet under årets 21 länsbesök.

 

Kan du berätta lite mer, för oss som inte vet, vad innebär det att vara medarbetare just inom er organisation?

 

Kungl. Hovstaterna, i dagligt tal kallat ”hovet”, har till uppgift att bistå statschefen och Kungl. Huset i deras officiella plikter. Vid hovet finns omkring 300 medarbetare; kavaljerskuskar, hovfurirer, slottsvakter, trädgårdsmästare, ekonomer och en mängd andra yrkesgrupper har alla i uppgift att stödja statschefen och hans familj i deras officiella uppdrag samt att vårda och värna det kungliga kulturarvet.

 

Vilka utmaningar och möjligheter inom just HR/People-området ser du för 2023 och framåt?

 

Hovets personalavdelning består av fyra medarbetare, tre hr/lönespecialister och jag som personalchef. En av de stora utmaningarna som vi står inför i år och framåt är att kontinuerligt digitalisera och effektivisera processer inom lön men även allmänt inom HR. Utveckling kräver tid och det är många andra arbetsområden som även behöver prioriteras. Men utan utvecklingsarbete kommer inte förändringar att ske. Personalavdelningen arbetar även aktivt med olika projekt inom området arbetsmiljö. Personalavdelningen ska genom sitt arbete bidra till att vår personal varje dag upplever hovet som en bra och trygg arbetsplats.

 

 

Foto: Kungl. Hovstaterna

Bli en del av ett engagerat och kunnigt community

Bli en del av ett engagerat och kunnigt community

Var med och driv utvecklingen av professionen framåt

Var med och driv utvecklingen av professionen framåt

Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta

Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta

Relaterade nyheter

Du har sett 4 av 92 relaterade nyheter