Nyhet:Årets HR-forskningspris

Årets HR-forskningspris 2023 till forskning om talent management

Daniel Tyskbo och Wajda Wikhamn tilldelas Årets HR-forskningspris 2023 för deras forskning om talent management som på ett övertygande sätt visar på de olika reaktionerna som uppstår när individer utpekas som talanger.

Daniel Tyskbo (Dr. i Företagsekonomi inr. Management & Organisation Assistant Professor Högskolan i Halmstad) och Wajda Wikhamn (Docent i Företagsekonomi inr. Management & Organisation och Professor BI Norwegian Business School) tilldelas Årets HR-forskningspris 2023 för deras forskning om talent management som på ett övertygande sätt visar på de olika reaktionerna som uppstår när individer utpekas som talanger.

Deras forskningen visar att sådant utpekande utgör en så kallad ”mixed blessing” genom att det skapar förväntningar som kan vara svåra att upprätthålla. Det är därför viktigt att det skapas realistiska förväntningar och att företagen arbetar långsiktig med talangerna och försöker undvika att negativa upplevelser uppstår. Studien varnar därför för ett okritiskt användande av vanliga metoder inom talent management. Forskningen har blivit publicerad i den mycket ansedda tidskriften Human Resource Management Journal.

– ­Det är väldigt roligt att vår forskning både uppmärksammas och uppskattas. Det är en ära att få ta emot en sådan här viktig och prestigefull utmärkelse. Vi ser utmärkelsen som ett kvitto på att den forskning vi har gjort, men även som en tilltro till att vår kommande forskning, har både vetenskaplig och praktisk relevans. Vi hoppas att denna utmärkelse kan öppna nya dörrar, både vad gäller att kommunicera ut forskningsresultat men även att få komma i kontakt med nya organisationer och HR-medarbetare som vill vara med i kommande studier, säger Daniel Tyskbo och Wajda Wikhamn.

HR-forskningspriset premierar värdefull aktuell forskning inom områden med relevants för HR-professionen och syftar till att öka spridningen av vetenskaplig kunskap inom området till yrkesverksamma och organisationer. Utmärkelsen är ett samarbete mellan HR-föreningen, Centrum för Global HRM vid Göteborgs universitet, Institutet för Personal- och Företagsutveckling vid Uppsala universitet, Studentlitteratur och Akademikerförbundet SSR. Utmärkelsen delas ut på HR-dagarna 19-20 oktober och pristagarna erhåller en prissumma om 40 000 kronor (varav 20 000 kronor doneras till av pristagaren valt välgörande ändamål) samt möjlighet att introducera sin forskning till yrkesverksamma genom HR-föreningens kanaler.

Läs mer om Årets HR-forskningspris här

Pressfrågor om utmärkelsen