Nyhet:Kerstin Hesselgren-priset

Barbro Westerholm tilldelas Kerstin Hesselgren-priset 2020

Under kvällen utsågs Barbro Westerholm till årets pristagare av Kerstin Hesselgren-priset. Priset delas årligen ut av Sveriges HR Förening till en förebild som med ett långsiktigt engagemang sätter fokus på medmänsklighet och jämlikhet på våra arbetsplatser och i vårt samhälle. Pristagarens, eller pristagarnas, beslut och handlingar präglas av civilkurage, mod och frispråkighet.

– Jag är väldigt glad över att vi idag delat ut Kerstin Hesselgren priset till Barbro Westerholm som jag tycker på ett fantastiskt sätt lever i Kerstins anda, säger Lena Bjurnergeneralsekreterare, Sveriges HR Förening.

Barbro har genom sitt yrkesverksamma liv engagerat sig i många viktiga frågor kring mänskliga rättigheter och jämlikhet, vilket gjort livet och arbetslivet väldigt mycket bättre för många människor. Med mod och engagemang har hon kämpat mot åldersism, för jämställdhet och för HBTQ-frågor, genom bland annat att driva avskaffandet av sjukdomsklassificeringen av homosexualitet. Barbro är en förebild för många precis som Kerstin var och därför tilldelas hon Kerstin Hesselgren-priset 2020.

– Kerstin Hesselgren är sedan många år en av mina förebilder. I yrkeslivet väcktes tidigt hennes engagemang i sociala frågor. Som riksdagsledamot från 1921, först som frisinnad vilde, överförde hon dem till politiken. Trots att eller kanske tack vare att hon intog en självständig, inte partipolitisk hållning, blev hon den ledande bland kvinnorna i riksdagen. Hon lyckades förena dem över partigränserna inför lösningen av viktiga gemensamma frågor som gift kvinnas förvärvsarbete och preventiv- och fosterfördrivningslagen. Jag har sedan jag kom in i riksdagen 1988 försökt följa i hennes fotspår. Det känns därför väldigt hedrande att få motta priset i hennes namn, säger Barbro Westerholm.

Priset är instiftat av Sveriges HR Förening till minne av Kerstin Hesselgren, en modig pionjär som brann för personalens rättigheter. Hon såg tidigt behovet av utveckling, utbildning och erfarenhetsutbyte. År 1921 valdes hon in som första kvinna i första kammaren i Sveriges riksdag. Där arbetade Kerstin Hesselgren bland annat för kvinnors rätt till statliga tjänster och lika lön för kvinnor och män. Samma år grundade Kerstin föreningen Socialarbetare inom industri och affärsvärld, nuvarande Sveriges HR Förening.

– Kerstin var engagerad i många viktiga frågor som är högst aktuella fortfarande idag, 100 år senare. Hon brann för jämlikhet och rättvisa. Dessutom lyfte hon fram vikten av att hitta rätt anpassning mellan människa och maskin. Där hon satte människan i fokus. Vi står idag inför liknande utmaningar, med bland annat AI, och Kerstin är en stor inspirationskälla för att söka svaren tillsammans, säger Lena Bjurner, Sveriges HR Förening.

Kerstin Hesselgren-priset delades ut för första gången under HR Galan 2019 och gick då till advokaten Anne Ramberg. Pristagaren erhåller ett livslångt hedersmedlemskap i Sveriges HR Förening samt en summa om 10 000 kronor att skänka till en ideell organisation som pristagaren själv väljer.

Under HR Galan delar Sveriges HR Förening också ut priserna Årets HR-bok, Årets Ledarskapsprofil, Årets HR-ledare och Årets HR-medarbetare.

Om Sveriges HR Förening

Sveriges HR Förening är en ideell branschförening som grundades 1921 av Kerstin Hesselgren som brann för en rättvis arbetsmiljö med fokus på människan. Idag, hundra år senare, drivs vi av samma syfte. Tillsammans med medlemmarna driver vi HR framåt. Vi ser människorna som den främsta drivkraften i företag och organisationer. När människor trivs, mår bra, är involverade och engagerade skapar det verksamhetens utveckling och framgång.