Rapport:Framtidsspaning

Creating People Advantage 2021: The Future of People Management Priorities

En ny global studie från BCG och Sveriges HR Förening genom WFPMA identifierar de mest kritiska fokusområdena för HR efter pandemin – och ger en riktning för vad som krävs för att bli en framgångsrik organisation i det så kallade “nya normala”.

Studien har genomförts regelbundet, och detta är den mest omfattande hittills sedan BCG och WFPMA inledde sitt samarbete 2008. Med drygt 6600 deltagare i 113 länder, och 30 intervjuer med chefer vid ledande företag och startups världen över, visar studien på mycket detaljerade kvantitativa och kvalitativa resultat.

Rapporten ”Creating People Advantage 2021: The Future of People Management Priorities” rankar 32 framtidsfrågor för HR utifrån två dimensioner: framtida betydelse för varje enskilt arbetsområde och företagens nuvarande kapacitet och förmåga att ta itu med det.

En sammanvägd bedömning av dessa dimensioner visar att det finns tre områden där behovet av lösningar är som mest akut för svenska HR-chefer:

• Digitalisering – användning av people analytics/HR-data och ny teknik som molnbaserade tjänster, AI och robotisering.
  • Kompetens –strategisk organisationsplanering, ledarskapsutveckling, kompetensförsörjning och omskolning, samt förmågan att skapa ett nytt ekosystem av traditionellt anställda, entreprenörer och andra typer av arbetskraft som exempelvis giggare.
  • Framtidens arbete – att arbeta mer agilt inom HR och bidra till och driva förändring inom hela organisationen.

Jag vill läsa rapporten

Genom att du laddar ner rapporten godtar du integritetspolicyn

Relaterat innehåll

Du har sett 4 av 19 relaterat innehåll