90. Vad är du värd? Om löneförväntningar, kön och självbild
I detta poddavsnitt möter Johan och Zorica Richard Wahlund, professor i företagsekonomi och chef för Centrum för medie- och ekonomisk psykologi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Richard delar med sig av sin forskning om studenters löneförväntningar, med särskilt fokus på
skillnader mellan kvinnor och män.

Lika kompetenta – men olika löner: Vad beror det på?
Så här års är löneförhandlingar, lönerevisioner och lönesamtal i fokus hos många organisationer. Samtidigt pågår en aktuell debatt om att kvinnor “jobbar gratis efter kl. 16:12” – en symbolisk markering av de kvarstående löneskillnaderna mellan könen.
I detta poddavsnitt möter Johan och Zorica Richard Wahlund, professor i företagsekonomi och chef för Centrum för medie- och ekonomisk psykologi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Richard delar med sig av sin forskning om studenters löneförväntningar, med särskilt fokus på
skillnader mellan kvinnor och män.
Samtalet kretsar kring hur självbild påverkar löneförhandlingar, varför kvinnor ofta tenderar att värdera sin kompetens lägre än män, och hur detta i sin tur påverkar löneutfallet. En ny pågående studie bekräftar dessa mönster. Avslutningsvis delar Richard med sig av konkreta råd till både kvinnor och arbetsgivare.
Lyssna på avsnittet här på webben eller där poddar finns.
Om Richard Wahlund
Richard Wahlund är innehavare av Familjen Bonniers Professur i företagsekonomi med inriktning på media vid Handelshögskolan i Stockholm (HHS) och chef för Centrum för Media och Ekonomisk Psykologi. Han har tidigare varit Prefekt för Institutionen för Marknadsföring och Strategi vid HHS (2009-2018) och Prefekt för och Professor vid Institutionen för tillämpad kommunikationsvetenskap – GI och IHR vid Stockholms universitet (1998-2006).
Richards forskning baseras huvudsakligen på ekonomisk psykologi med fokus på konsumentbeteenden inom olika tillämpningsområden såsom media, marknadsföring, hållbarhet, jämställdhet och företagsetik, men numera även om implikationer av AI. Några pågående projekt handlar om 1) användningen av AI inom digital marknadsföring, 2) nyhetsjournalistik i den digitala medievärlden, 3) hållbart företagande: Anseenderisker och -möjligheter, 4) arbetsgivarmarknadsföring, 5) jämställdhet med fokus på löneförväntningar, 6) betalningsvilja för miljöaspekter hos bostäder och 7) experiment om psykologiska effekter på beslutsfattande (ofta benämnt ”nudging”).
Richard undervisar framförallt i marknadsföring, konsumentbeteenden, implikationer av AI-användning, jämställdhet, företagsetik och forskningsmetodik. Han är också verksam som ledamot av styrelser, gästföreläsare och expert inom sina forskningsområden.
Läs mer om Richard Wahlunds forskning här
Bli en del av ett engagerat och kunnigt community
Bli en del av ett engagerat och kunnigt community
Var med och driv utvecklingen av professionen framåt
Var med och driv utvecklingen av professionen framåt
Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta
Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta
Relaterat Innehåll
Du har sett 4 av 146 relaterat innehåll