100. “Never Settle” – om ungas jakt på frihet, prestation och framtid
Ett samtal om framtidsångest, möjlighetsmaximering – och vad både unga och arbetsgivare kan lära av forskningen.
Jonathan Schunnesson, nybliven doktor vid Handelshögskolan i Stockholm är tillbaka i Fråga Forskaren – nu med sin färdiga avhandling Never Settle. I början av 2024 mötte vi honom i det uppskattade avsnittet “I want it all and I want it now” (nr 69), där han berättade om sin pågående forskning. Nu är den klar – och vi får ta del av resultaten.
Jonathans avhandling beskriver ett nytt etos i arbetslivet, där unga inte längre söker “det rätta valet” utan försöker hålla alla dörrar öppna. Men leder den här ständiga optimeringen till frihet – eller blir den i sig en börda?
Vi pratar också om hur gränsen mellan arbete och privatliv suddas ut, och om hans nya begrepp “hyper-engagerad” och “hypo-disengaged”, som fångar vår tids syn på engagemang på ett nytt sätt.
Ett samtal om framtidsångest, möjlighetsmaximering – och vad både unga och arbetsgivare kan lära av forskningen.
Om Jonathan Schunnesson
Jonathan Schunnesson är nydisputerad forskare vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning handlar om hur vi söker frihet och mening på jobbet – och hur just den jakten kan göra oss splittrade och ofria. I sin avhandling visade han hur unga yrkesverksamma jagar möjligheter utan riktning och prestationer utan mål, som gensvar på ett arbetsliv som allt mer värderar flexibilitet och synlighet framför substans och stabilitet. I sitt nya forskningsprojekt undersöker han liknande spänningar inom hybridarbete, där arbetsplatsens sociala betydelse ofta kolliderar med ideal om individuell frihet och mening.
Mer om Jonathan och hans forskning hittar du här.
Vill du veta mer? Tips från Jonathan:
Ytterligare lästips: Trötthetssamhället av Byung-Chul Han
Bli en del av ett engagerat och kunnigt community
Bli en del av ett engagerat och kunnigt community
Var med och driv utvecklingen av professionen framåt
Var med och driv utvecklingen av professionen framåt
Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta
Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta
Relaterat Innehåll
Du har sett 4 av 162 relaterat innehåll