Nyhet:Årets HR-bok

Årets HR-bok är Bubbelhoppa - en metod att förstå andra

Emma Stenströms bok Bubbelhoppa är en inspirerande och viktig bok som uppmanar oss att lämna våra egna "bubblor" för att öka förståelsen för andra och bredda våra perspektiv.

Emma Stenström har skrivit boken Bubbelhoppa – en metod att förstå andra (Volante förlag). Juryn för Årets HR-bok har utsett Bubbelhoppa till Årets HR-bok. Emma Stenström är docent vid Handelshögskolan i Stockholm och välkänd krönikör och föreläsare.

Priset delas ut vid HR-dagarna den 23 oktober, och då medverkar Emma även i en livepodd.

Jurys motivering:

Bubbelhoppa är en inspirerande och viktig bok som uppmanar oss att lämna våra egna “bubblor” för att öka förståelsen för andra och bredda våra perspektiv. Genom metoden “bubbelhoppning” erbjuder Stenström praktiska verktyg för dialog och hur vi kan förhålla oss till olikheter. Genom att föra konstruktiva samtal med personer vi annars inte skulle träffa, främjar vi en mer öppen och nyfiken inställning till andra och livet.

Bokens tydliga struktur – Före, Under och Efter hoppet – hjälper läsaren att utveckla sin förmåga att lyssna, hantera olikheter och bygga broar mellan människor. Bubbelhoppa är en kraftfull bok om personlig och samhällelig utveckling, men också ett manifest för hur vi kan skapa ett mer sammanhållet samhälle.

Bubbelhoppa förtjänar därför årets bokpris.”

Ur inledningen i boken:

“Att bubbelhoppa handlar om att lämna sin egen bubbla och möta någon från en annan.

Att vara en bubbelhoppare är i mångt och mycket en inställning. Ett förhållningssätt till livet. En nyfikenhet på andra. En önskan om att utvecklas och bredda sina egna och andras perspektiv.

Men det handlar också om förmågor. Därför är den här boken skriven som en handbok. En forskningsbaserad verktygslåda för bubbelhoppare. Den beskriver några av de förmågor som du kan behöva vässa för att förstå oliktänkande bättre. Jag har sett, när jag prövat och utvecklat metoden, att de här förmågorna behöver tränas. Alla behöver inte träna alla förmågor, men de flesta behöver öva på några.”

Författarens kommenterar till utmärkelsen

”Jag blir bubblande glad, förstås. Att bubbelhoppa är ett sätt att riva stuprör och öppna upp för fler perspektiv. Det handlar om allmänmänskliga knep för att komma närmare och förstå varandra bättre. Jag ser det som en inställning till livet som fungerar i ledarskap, medarbetarskap och samhället i stort. ”, säger Emma Stenström.

Om utmärkelsen Årets HR-bok

Årets HR-bok är en utmärkelse från HR-föreningen som belönar den bok som gett ett extraordinärt stöd till de som arbetar med människors utveckling på arbetsplatser.

Utmärkelsen har delats ut sedan 1982 och böckerna bedöms av en bokjury bestående av en grupp av föreningens medlemmar.

Kriterier

• Böckerna bedöms efter kriterierna aktualitet, angelägenhet och användbarhet
  • Författaren, eller författarna, behöver vara verksamma i Sverige
  • Boken som får ta emot utmärkelsen ska vara utgiven i första upplagan under det år som utmärkelsen delas ut eller föregående år.

Jury

Bokjuryn består av ett tiotal medlemmar från HR-föreningen som alla älskar att läsa böcker inom HR, ledarskap och andra angränsande områden. Juryarbetet leds av bokjuryns ordförande Camilla Häggroth. Årets jury består av Johan Hydén, Patrizia Bricca, Patrik Reman, Maria Engdahl, Åsa Axelsdotter, Elisabet Östlund och Sofie af Ekenstam.

Pressmaterial och kontakt

För frågor om utmärkelsen Årets HR-bok, kontakta Hildur Kärling, Marknad- och kommunikationsansvarig på hildur.karling@hrforeningen.se.