Se all digital kunskap
INSPIRATION

Framtidens arbetsliv & hybridarbete

Pris: Kostnadsfritt

Hur ska man tänka kring framtidens arbetsliv och hybridarbete? Vi står alla inför olika utmaningar och befinner oss i olika faser av förändring beroende på organisation, bransch och specifika förutsättningar. Ingen sitter inne på facit eller alla rätta svar vad som fungerar bäst för din organisation Men vi vill försöka att ge er medlemmar lite hjälp på traven i den fas just ni befinner er i och stöd för just era utmaningar.

Nedan har Sveriges HR Förening samlat länkar till innehåll som kan ge dig stöd i frågan kring framtidens arbetsliv och hybridarbete. Du hittar rekommenderade poddar, rapporter, webinar, artiklar och webbkurser. Vissa länkar ger dig mer praktisk hjälp och andra länkar ger dig stöd inför ert strategiska arbete framåt.

Hybridarbete – hur får man ihop det?

Studie: Anställdas lojalitet under pandemin
Om anställdas lojalitet under pandemin och vad vi kan dra för slutsatser och lärdomar som vi kan bygga vidare på framöver. Källa: Netigate.

Rapport: Flexibelt arbete är det nya normala
Om lärdomar kring flexibelt arbete. Källa: Netigate.

Artikel: Arbeta från utlandet – arbetsrätt
Artikel i magasinet HR People om arbetsrätt och om hur man ska gå tillväga när anställda vill arbeta från utlandet.

Artikel: Hälsa under arbete hemifrån
Om hur viktigt det är med vårt hälsoarbete samt vad vi bör fokusera på under hemarbetet. Från magasinet HR People.

Podd: Fråga forskaren med Lena Lid Falkman – arbeta hemma eller på kontoret?
50 minuter om framtidens kontor och arbetsplats och vad vi behöver tänka på framöver. Sveriges HR Förening står bakom podden.

Podd: Fråga forskaren med Calle Rosengren och Kristina Palm – Vägar till ett hållbart digitalt arbetsliv
50 minuter om hur gränser mellan arbetsliv och privatliv kan hanteras för att värna ett hållbart arbetsliv i ett alltmer digitaliserat samhälle. Sveriges HR Förening står bakom podden. Tillagd 2022

Podd: Hej HR! med Maria Z Furenmo om då det klassiska HR-hjulet byttes mot agilitet
36 min om hur man kan gå från det klassiska HR-årshjulet till att arbeta agilt och anpassat efter verkligheten. Sveriges HR Förening står bakom podden. Tillagd 2022

Podd: Fråga forskaren med Annika Engström om det sociotekniska systemet
40 min om vikten av att organisera och leda samspelet mellan teknik och människa. Sveriges HR Förening står bakom podden. Tillagd 2022

Podd: HR Digitaliseringspodden – Sveriges HR Förening reflekterar över dagens utmaningar
54 min om hur HR:s roll och hur Sveriges HR Förening utvecklas för att vara den bästa branschorganisationen. Tillagd 2022

Podd: Hej HR! med Anna Carlsson om digitalisering som skapar nya möjligheter
26 min om vad de organisationer som lyckas med digitalisering har gemensamt. Sveriges HR Förening står bakom podden. Tillagd 2022

Artikel: Följ med till framtiden
Intervju i Sveriges HR Förenings magasin HR People med digitaliseringsexperten Claudia Olsson. Tillagd 2022

Generella trender och studier inom HR nu och framöver

Studie: Creating People Advantage: The future of People Management Priorities
Global studie från BCG och WFPMA om prioriteringar framåt för ledare och HR.

Webbkurs: Strategisk scenarioplanering i pandemin och framåt
Om att planera inför det okända och hur man lägger upp det strategiska arbetet framåt. Totalt ca 2 timmar. En webbkurs från Sveriges HR Förening.

Artikel: HR och fokus på effektivitet – Stefan Tengblad om framtiden
Sveriges första HR-professor om HRs utmaningar och fokusområden framåt. Artikel från magasinet HR People.

Postat 15 september 2021

Hjälpte den här inspirationslistan dig?

Hör gärna av dig och berätta. Vad gillade du? Vad hjälpte dig? Vad saknade du? Vi vill veta hur Sveriges HR Förening kan bli det bästa stödet för dig. Kontakta Amanda Falck, engagemansansvarig på Sveriges HR Förening.