Se all digital kunskap

Avsnitt 5 - Gisela Bäcklander: Självledarskap under distansarbete

40 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden ’Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus’.

Podden leds av Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal.

I detta avsnitt:

I det här avsnittet möter vi Gisela Bäcklander. Temat är en av de hetaste trenderna inom ledarskapsgebitet de senaste åren: självledarskap. Vad är egentligen självledarskap och hur definierar Gisela det? Är självledarskapet nyckeln till att skapa framgång eller finns det baksidor vi verkligen behöver beakta? Följ med oss i ett spännande avsnitt där vi även passar på att diskutera de aktivitetsbaserade kontoren och utmaningarna med ett ökat hemarbete med Gisela.

Gisela Bäcklander är doktor i Industriell Ekonomi och Organisation från Kungliga Tekniska Högskolan. Hennes forskning berör självledarskap och förutsättningar för kunskapsarbete, och nya arbetssätt så som agilt, aktivitetsbaserat och remote. Hon är aktuell med boken ”Ostörd – Principer för en skärpt arbetsdag” som ges ut 25 september på förlaget Natur & Kultur.

Gisela Bäcklander är med i Fråga Forskaren

Foto: Appendix Fotografi