Podcast:Fråga forskaren

34. Anna Fogelberg Eriksson – Arbetsvärdering och lönekartläggning - ett verktyg för jämställdhet?

Hur kan man integrera arbetet med arbetsvärdering och lönekartläggning så att det blir en hävstång i jämställdhets- och mångfaldsarbetet?

46 minuter
Så här års pågår löneprocessen i många organisationer med bland annat lönesättning, arbetsvärdering och lönekartläggningar. Tillsammans med Anna utforskar och reflekterar vi kring vad som är viktigt att beakta i arbetet med arbetsvärdering och lönekartläggningar samt hur man i större utsträckning kan integrera arbetet med arbetsvärdering och lönekartläggning så att det blir en hävstång i jämställdhets- och mångfaldsarbetet. Vidare pratar vi om vad man lokalt kan göra som chef, HR och facklig organisation på en starkt könsuppdelad arbetsmarknad som den svenska.
Anna Fogelberg Eriksson är universitetslektor och docent vid Linköpings universitet, vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande och hon forskar bland annat inom innovation, ledarskap och jämställdhet.
Vill du lära dig mer?

Bli en del av ett engagerat och kunnigt community

Var med och driv utvecklingen av professionen framåt

Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta