Se all digital kunskap
PODD

Avsnitt 34: Anna Fogelberg Eriksson - Arbetsvärdering och lönekartläggning - ett verktyg för jämställdhet?

46 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden ’Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus’.

Podden leds av Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal.

I detta avsnitt:

Så här års pågår löneprocessen i många organisationer med bland annat lönesättning, arbetsvärdering och lönekartläggningar. Tillsammans med Anna utforskar och reflekterar vi kring vad som är viktigt att beakta i arbetet med arbetsvärdering och lönekartläggningar samt hur man i större utsträckning kan integrera arbetet med arbetsvärdering och lönekartläggning så att det blir en hävstång i jämställdhets- och mångfaldsarbetet. Vidare pratar vi om vad man lokalt kan göra som chef, HR och facklig organisation på en starkt könsuppdelad arbetsmarknad som den svenska.

Anna Fogelberg Eriksson är universitetslektor och docent vid Linköpings universitet, vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande och hon forskar bland annat inom innovation, ledarskap och jämställdhet.

Avsnittet släpptes 24 februari 2022