Se all digital kunskap

Avsnitt 28: Mats Alvesson - En åsikt om arbetet med värdeord i organisationer

50 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden ’Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus’.

Podden leds av Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal.

I detta avsnitt:

I veckans avsnitt av Fråga Forskaren har Johan och Zorica läst ett debattinlägg i DN och blivit intresserade av att ta reda på mer om tankarna bakom artikeln. De möter därför artikelförfattaren Mats Alvesson som är företagsekonom och professor vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och pratar om hans syn på värdegrundsarbete och kulturarbete i en organisation.

Mats menar att värdegrundsarbetet i många organisationer inte ger något värde utan stannar vid några värdeord. Enligt Mats har organisationer ofta inte tänkt igenom varför de initierar arbetet och vad det ska leda till. Arbetet behöver inkludera de riktiga utmaningarna och frågorna i organisationen för att göra nytta menar han.

Avsnittet släpptes 28 oktober 2021.