Nyhet:Föreningen

Nya ledamöter stärker styrelsen

Under Sveriges HR-förenings årsstämma valde stämman att gå på valberedningens förslag till styrelse.

Under Sveriges HR-förenings årsstämma den 30 april valde stämman att gå på valberedningens förslag till styrelse. Ordföranden Carina Malmgren-Heander valdes om som ordförande på två år.

De nya ledamöterna som på stämman blev invalda i HR-föreningens styrelse, stärker styrelsen ytterligare med sin kompetens och breda erfarenhet i arbetet att samla Sveriges people-people och skapa förutsättningar för HR-professionen. Ett par av dem är Stina Åkerlind och Jennifer Eriksson. Se hela styrelsen.

Stina Åkerlind, Senior HR Tech Consultant, Co-founder and CEO på &Partners HR Tech, stärker föreningen med sin bakgrund i HR Tech och transformation. Stina har arbetat i tjugo år inom HR och har och har erfarenhet från HR-arbete på alla nivåer i olika branscher både som konsult och anställd.

Jennifer Eriksson, HR-strateg på Jordbruksverket, är också vald till styrelsen som ledamot. Hon är även ordförande för HR-föreningen Region Sydost och har en internationell masterutbildning med inriktning mot ledarskap, HR och organisationsutveckling från Lunds Universitet.

“Jag är glad och stolt över att ha blivit invald i HR-föreningens styrelse, en fantastisk förening med verksamhet över hela landet. Det som jag tycker känns roligast är att kunna bidra till en verksamhet som verkligen ligger i framkant kring att driva peoplefrågor på våra arbetsplatser med mycket fokus på digitalisering, AI och inte minst HRs roll i ledningsgruppen.”

Jennifer fortsätter:

“Utifrån ett regionalt perspektiv ser jag särskilt fram emot att bedriva en stark regional verksamhet i hela Sverige, jag har själv relativt nyligen flyttat från Stockholm till Jönköping och ser en stor efterfrågan på lokala event och kompetensutveckling inom HR ute i landet. Då utbudet av kompetensutveckling, nätverk och erfarenhetsutbyte inom HR är betydligt mindre på många orter i landet jämfört med Stockholm. Där har vi i HR-föreningen en nyckelroll och det känns mycket värdefullt att få vara med och bidra till detta i HR-föreningen.”

Föreningsstämman valde till styrelsen:

Ordförande, vald på två år, omval:

Carina Malmgren-Heander, Senior Advisor på SAS

Ledamöter, valda på ett år:
  • Stina Åkerlind, Senior HR Tech Consultant, Co-founder and CEO på &Partners HR Tech – nyval
  • Jennifer Eriksson, HR-strateg på Jordbruksverket. Ordförande HR-föreningen Region Sydost – nyval
  • Isabel Webrant Head of People and Organisation på Prisjakt. Ordförande HR-föreningen Region Syd – omval

Ledamöter, valda på två år, till stämma 2026:
  • Mimmi Cromberger HR- och hållbarhetsstrateg på Hogia-gruppen. Ordförande HR-föreningen Region Väst
  • Jenny de Raadt, HR-chef på Uppsala universitet. Ordförande HR-föreningen Region Norr
  • Einar Humlin, Förhandlingschef på Tech Sverige. Ordförande HR-föreningen Region Öst
  • Liselotte Bergmark, Chief Human Resources Officer på Consolis
  • Joakim Romanus, Chief People Officer påEWORK GROUP

Revisorer

• Elena Entina, Auktoriserad revisor, Partner, Baker Tilly Stockholm, vald som revisorssuppleant på två år
  • Nathalie Martio, Baker Tilly Stockholm, är vald som auktoriserad revisor fram till föreningsstämman 2025

Verksamhetsrevisorer

• Cecilia Engelbrektsson, HR-chef på Skill. Vald på två år.
  • Peter Munck af Rosenschöld, CEO på Sveriges Företagshälsor. Vald på två år
  • Anna Siesing, Senior interim employment law counsel och medgrundare av Stellia Legal Interim. Vald till 2025 i stämman 2024

Valberedning

Följande kandidater valdes som ledamöter i valberedningen på två år fram till föreningsstämman 2026:
  • Fredrik Hillelson, CEO och grundare av Novare Human Capital
  • Madelene Hagman, Commercial Director på Öresundskraft
Följande ledamöter är valda av stämman 2023 fram till föreningsstämman 2025
  • Ulrika Spåls, ordförande i valberedningen och grundare av Ulrika Spåls Group
  • Martin Svedar, Executive Search Consultant på Head Agent Executive Search & Interim

Mer information om styrelsen hittar du här.

Bli en del av ett engagerat och kunnigt community

Var med och driv utvecklingen av professionen framåt

Omsätt people-perspektiv till affärs- och verksamhetsnytta