Varför digitalisera kompetensutveckling?

När jag pluggade nationalekonomi i slutet av 90-talet funderade jag mycket över det här med tillväxt. Vad är det bra för och för vem är det bra? Finns det inte andra ekonomiska system som också fungerar? Varför alltid välja tillväxt? Jag är uppvuxen på 70-talet och tror att alla som var unga då hade ont om pengar. Det absolut lyxigaste jag fick vara med om var skidresan till Alperna med buss och när vi nådde färjeläget i Rødby-Puttgarden som stank gammal dieselånga kände jag mig utvald och lyckligt lottad.

Min mamma hade en ganska slapp syn på pengar, vilket kan bero på att vi inte hade några, och talade sällan om det medan min italienska pappa pratade pengar hela tiden. Han kunde komma hem och briljera över att han hade skinnat grönsaksleverantören på 20 procent. Att han hade åkt runt halva stan och tömt tanken på bensin var strunt samma. ”Men pappa”, kunde vi invända, ”du har ju gått back på tomaterna.” och då svarade han: ”Ni förstår inte, ni är bara barn, men ni kommer förstå när ni blir äldre.” Jag är idag 47 år och förstår fortfarande inte vad han menade, men en sak har jag förstått och det är att

tillväxt är ett resultat av något du gör, eller rättare sagt att någon är villig att betala för att få sitt problem löst och så länge det finns problem att lösa, så länge finns det tillväxt. Tillväxt är således ett resultat av hur duktig du är på att lösa problem. Ju fler problem du löser och ju mer komplexa problem desto större tillväxt skapas – och problem finns i mängder därute. Det är inte för inte denna produkt blev så oerhört framgångsrik och skapade tillväxt världen över, för det är och var kanske en av världens bästa problemlösare.

Över 250 webbaserade utbildningar ingår i ditt medlemskap!

Du som är medlem i Sveriges HR Förening får utan extra kostnad tillgång till Diplomas webbaserade utbildningar. Där kan du enkelt hitta utbildningar som passar dig och genomföra utbildningen i din takt och där det passar dig. Du kan repetera utbildningarna så många gånger du vill och även ta del av alla nya utbildningar som släpps!

Du som är medlem loggar enkelt in på diploma genom mina sidor.

Är du inte medlem i Sveriges HR Förening? Läs mer om medlemskap här >>

Vem tror att konkurrensen kommer att minska i er bransch framöver? Titta bara på fotbollsspelarna – de springer mer än någonsin. Tiden är förbi när de kunde stå och röka på matcherna, som George Best gjorde, och det är inte så ofta vi får höra att ledningen ska sänka kraven. ”Förra året vann vi Allsvenskan, gossar. I år siktar vi på en sjunde plats.” lär vi inte få höra i omklädningsrummet. Vi kan nog förvänta oss att framtiden ser ut så här för alla. Konkurrensen kommer att öka och målsättningen likaså (bild 1).

Men låt oss leka med tanken att du och företaget gjorde ALLT i er makt och precis klarade förra årets mål. Då befinner ni er här (bild 2).

Alla medarbetare presterade på topp och hade fullt sjå att bara stå. Vad kommer då att hända nästa år när kraven och målen ökar? (bild 3).

Vad ska vi då göra? Ska någon annan lösa våra utmaningar? Leverantörerna, kunderna, grannarna, barnen eller varför inte ledningen eller styrelsen? Ska vi lyckas med de extra kraven som ställs på oss framöver måste vi växa (bild 4) och utvecklas som vi har gjort i 2 miljoner år. Vi måste helt enkelt bli bättre på allt: att bygga smartare, bli mer miljömedvetna, bli mer effektiva överlag, satsa mer på produktutveckling och jobba bättre tillsammans som grupp. Allt är viktigt och det är här den digitala kompetensutvecklingen kommer in.

Vi kan konstatera att världen snurrar fortare och att kompetensen således blir föråldrad i snabbare takt än tidigare, vilket medför att omsättningen på ny kunskap ökar och blir ett krav för fortsatt relevans på arbetsmarknaden.

Jag är övertygad om att gårdagens sätt att driva vidareutbildning inte kommer fungera i morgondagens samhälle och skälen till det är många: Vi når för få, det är för kostsamt och det tar för lång tid. Ju mer kompetensutveckling du får, desto bättre blir du på att effektivisera problemlösning, hitta nya sätt att förenkla och förbättra gamla tillvägagångssätt samt att se nya affärsmöjligheter vilket kommer att bli nästintill omöjligt med gårdagens sätt att driva kompetensutveckling.

Det är även avgörande att som anställd få utrymme att komplettera sina nuvarande färdigheter på egna villkor. ”Vi måste återge kontrollen över utbildningsmöjligheten till de anställda att själva kunna styra sin karriär”, säger Tony White, Chief Learning Officer, Allianz, Global Head of Allianz University.

En av de viktigaste principerna för lärande är att människor lär sig vad de vill lära sig och med tanke på det utbud som idag finns i den digitala världen kan detta behov kanske för första gången tillgodoses fullt ut.

Stefan Laffranchi

Vd Diploma Group AB