Magdalena NourVD, MINE

9 oktober 2018 – eftermiddag

När man inte hittar kompetens till sin verksamhet är det kanske dags att leta någon annanstans – i sig själv.

Tre frågor till Magdalena:

Vilken tror du är arbetsgivarnas största utmaning för att hitta rätt kompetens?

Förutom ren kompetens i form av utbildning, t ex avsaknad av utbildade sjuksköterskor, etc så är det i Sverige idag våra arbetsgivares ovana och oförmåga att se kompetens som ser bara lite annorlunda ut än vad den brukar, eller brukade göra. Varför ser våra kravprofiler ut som de gör? Vad är egentligen kraven och hur rekryterar vi egentligen? Om vi på riktigt kunde se bortom våra fördomar, osäkerhet och oro för allt som kan gå fel, skulle mycket vara vunnit i jakten på kompetens. Enligt färsk rapport från Ratio och Jusek skulle vi få in 13 miljarder kronor mer i skatt varje år om vi klarade av att rekrytera fördomsfritt i Sverige. Om alla arbetade utifrån sin utbildningsnivå, skulle också många enklare arbeten som inte kräver utbildning, öppnas upp för de som inte har utbildning men möjlighet att klara de här enklare jobben.

Vad kommer deltagarna ta med sig efter att ha lyssnat på dig under HR Dagarna?

Deltagarna kommer att ha med sig minst en liten bit av info eller ett exempel som skaver lite, som gör att man börjar reflektera och fundera över hur man själv agerar – hur inkluderande är vi på vår arbetsplats? Hur fördomsfria är våra rekryteringsprocesser? Tänk om vi hade vågat att ta in den där killen, fast han inte pratade svenska/hade stort skägg/var troende muslim/använder rullstol/var lite för ung för tjänsten?

Om du hade fått starta om din yrkeskarriär – vad hade du då velat arbeta med?

Får man säga att man är ganska nöjd? Det jag gör idag hade jag inte kunnat göra utan all erfarenhet från olika yrken och företag. Det jag vill göra imorgon bygger på det jag gör idag.

Tarfa SaadaldinHenrik Malm Lindberg