Se alla seminarier
FRUKOSTSEMINARIUM

Boksläpp i kvadrat – En höjdarfrukost!

28 SEP 08:30 - 10:00

Pris: Kostnadsfritt

Plats: Albatrossen, Karolinen, Karlstad (Våxnäsgatan 10)

Om webinariet

Varmt välkommen till detta frukostseminarium där fyra nya böcker inom områdena ledarskap, medarbetarskap, stress och hälsa kommer släppas! Anmäl dig för att ta del av senaste nytt inom dessa områden och få chansen att diskutera med författarna.

Böckerna, som ges ut av Studentlitteratur, är:

• Indirekt ledarskap: det högre ledarskapet ”mjuka” sidor.
    Gerry Larsson (professor), Aida Alvinius (docent) och Alicia Ohlsson (fil dr)
  • Vardagsstress och hälsa: en idé om verksamma mekanismer.
    Gerry Larsson (professor)
  • Utvecklande medarbetarskap: när medarbetarskap och ledarskap samspelar.
    Gerry Larsson (professor), Ann Zander (fil mag), Marianne Lönngren(socionom) och Madelene Malmquist Johansson (civilekonom)
  • Social effektivitet i arbetslivet.
    Alicia Ohlsson (fil dr) och Gerry Larsson (professor)

Du kan läsa mer om böckerna längst ner på sidan.

Under frukostseminariet kommer författarna presentera böckerna och därefter följer en öppen diskussion där du får chansen att ställa frågor till författarna. Studentlitteratur bjuder även på kaffe och frukostfralla!

Frukostseminariet görs i samverkan mellan Sveriges HR Förening, Studentlitteratur, Försvarshögskolan och författarna.

Varmt välkommen!

Studentlitteratur   Försvarshögskolan

Läs mer om böckerna

Indirekt ledarskap (Gerry Larsson, Aida Alvinius & Alicia Ohlsson)

Alla chefer behöver hantera ledarskap i direkt form, det ledarskap där man ”kan se varandra i ögonen”. För chefer på mellannivå och hög nivå tillkommer ett betydande inslag av indirekt ledarskap, ett ledarskap som sker via underställda chefer. Ledarskap på dessa nivåer är särskilt intressant och betydelsefullt eftersom det är där makten finns och det har stor påverkan på såväl den egna organisationen och dess medlemmar som på omvärlden. Särskilt spännande är det högre ledarskapets mjuka sidor, som belyser hur det egentligen är under ytan på väldesignade organisationsscheman. Boken Indirekt ledarskap – det högre ledarskapets ”mjuka” sidor handlar om detta.

Vardagsstress och hälsa (Gerry Larsson)

Att stress påverkar vår hälsa vet vi i dag. Men hur ser de verksamma mekanismerna bakom denna påverkan ut? Författaren, som har mångårig erfarenhet av stressforskning, presenterar här en ny idé om hur stress påverkar hälsan. Det handlar om hur individen balanserar vardagens orosmoment och glädjeämnen, men också huruvida individens hanteringsstrategier av vardagsstressen är funktionella eller inte. Den teoretiska grunden bakom idén redovisas, liksom vilka belägg den har, vidare hur den kan mätas och användas i praktiskt arbete. Allt på ett koncist och lättläst vis.

Utvecklande medarbetarskap (Gerry Larsson, Marianne Lönngren, Madelene Johansson & Ann Zander

Förr talade man om chefer och underlydande. Cheferna bestämde och de underlydande lydde. I dagens globaliserade samhälle, med avancerad teknologi och högutbildade kompetenta medarbetare, ser det annorlunda ut. Enskilda medarbetare och grupper av medarbetare förväntas aktivt ansvara för att tänka ut och planera vad som ska göras, sedan göra detta självständigt och därefter värdera resultatet i en lärande spiral. Ett utvecklande medarbetarskap med stor självständighet och stort ansvarstagande är därmed en viktig faktor för organisatorisk framgång.

Social effektivitet i arbetslivet (Alicia Ohlsson & Gerry Larsson)

Boken handlar om hur individen använder sin sociala kompetens i arbetslivet, är socialt effektiv, för att nå organisationens mål. Begreppet ligger nära det man brukar kalla social kompetens, vilket är bredare och mer generellt. Social effektivitet fokuserar mer på individens förmåga att läsa av, påverka och anpassa sig i olika situationer. Det handlar om att förstå spelregler, sociala koder och organisationens emotionskultur för att bättre kunna både anpassa sig och påverka andra

Årets HR-bok

Anmälan

Det är kostnadsfritt att delta. Anmäl dig senast den 21 september via länken nedan.

Anmälan innebär godkännande av att seminariets arrangörer tar del av ditt namn och mejladress för eventuella framtida marknadsföring.