anneKerstin Hesselgren-priset är ett nyinstiftat pris som årligen kommer att delas ut till en förebild som med ett långsiktigt engagemang sätter fokus på medmänsklighet och jämlikhet på våra arbetsplatser och i vårt samhälle. Pristagarens, eller pristagarnas, beslut och handlingar präglas av civilkurage, mod och frispråkighet.

Kerstin Hesselgren var en imponerande kvinna! 1921 valdes Kerstin in som första kvinna i första kammaren i Sveriges riksdag. I riksdagen arbetade Kerstin Hesselgren för bland annat kvinnors rätt till statliga tjänster och lika lön för kvinnor och män. Samma år grundade Kerstin föreningen Socialarbetare inom industri och affärsvärld, nuvarande Sveriges HR Förening.

Vinnaren av Kerstin Hesselgren-priset, som tillkännagavs under HR Galan, och erhåller ett livslångt hedersmedlemskap i Sveriges HR Förening samt en summa om 10 000 kronor att skänka till en svensk ideell organisation som pristagaren själv väljer.