Nyhet:Impact by People

Ny utmärkelse ska lyfta fram initiativ som ger effekt i organisationer

Med start under 2023 ska Sveriges HR Förening aktivt verka för att lyfta och uppmärksamma initiativ som ger effekt ute i organisationerna. Den nya utmärkelsen med namnet Impact by People ska göra det tydligare än någonsin att det är människorna i organisationer och företag som genom initiativ och innovation gör skillnad. Sveriges HR Förenings huvudpartner för det här initiativet är Influence People.

Genom Impact by People ska den ideella branchorganisationen Sveriges HR Förening lyfta fram bra initiativ och modiga idéer, hylla gemensamma förflyttningar och möjliggöra för att lära av varandra.

– Förhoppningen är att detta ska växa till en rörelse där vi generöst kan dela med oss och lära av varandra. Vi behöver inte bara arbeta tillsammans, tvärfunktionellt, ute i våra organisationer för att kunna växa, utan vi behöver också verka tillsammans inom vår profession. Vi tror på att vi gemensamt kan utmana och utveckla professionen, framför allt när det kommer till innovation, säger Lena Bjurner, generalsekreterare, Sveriges HR Förening.

Utmärkelsen har utvecklats bakom kulisserna sedan Sveriges HR Förening beslutade att lägga ner tidigare priser som Årets HR-ledare och Årets HR-medarbetare

– Det kändes helt enkelt inte rätt längre med priser som bara hyllade enstaka individers arbete. Det är inte en enskild person som varken är den enda bakom en framgång – eller ett misslyckande. För oss som organisation är det viktigt att lyfta fram att framgång är mycket större än så, säger Lena Bjurner, generalsekreterare, Sveriges HR Förening.

Impact by People handlar om att premiera och lyfta kollektiva initiativ som gör skillnad i organisationer och företag inom två olika områden: initiativ där man ser tydliga effekter och som bidragit till en förflyttning samt modiga och djärva initiativ som i slutändan kanske inte flög i sin ursprungliga kontext. Däremot kan de inspirera andra och som i en helt annan kontext leda till en positiv förflyttning.

För att driva arbetet med utmärkelsen samarbetar Sveriges HR Förening med managementbolaget Influence People.

– Vi delar Sveriges HR Förenings vision.  Vi tror verkligen att ”the future is human”. Vi träffar ofta organisationer som uttrycker behovet av att utveckla den kollektiva insatsen för att skapa smidiga och smarta organisationer som kan möta dagens och morgondagens verklighet. För oss känns det fantastiskt roligt och givande att få vara med och lyfta bra initiativ och att sätta igång den här rörelsen tillsammans med Sveriges HR Förening, säger Patrik Ericksson, VD, Influence People