God jul och Gott nytt år!

Vilket år! Under 2018 har vi på Sveriges HR Förening fortsatt arbetet för att stärka HR-professionen och tillsammans med er, alla nytänkande och engagerade medlemmar, har vi åstadkommit en hel del under året!

Vi fick en storslagen start på året genom lanseringen av vår medlemstidning, HR People – den självklara mötesplatsen för alla som är genuint intresserade av frågor inom HR, kompetensförsörjning och arbetsmarknad. Vi är otroligt stolta över det fina mottagande som tidningen fått men också över att vi i oktober tilldelades Svenska Designpriset i kategorin personal-/medlemstidning. En fantastisk start för medlemstidningen HR People och jag hoppas att du, liksom jag, ser fram emot nästa nummer som utkommer i februari!

I augusti/september arrangerades EuroPride och för första gången i föreningens historia deltog vi i Pride-paraden i både Stockholm och Göteborg. Hudfärg, etnicitet, religion, funktionsvariation eller sexuell läggning ska inte vara ett hinder på eller utanför arbetsplatsen och jag hoppas att du nästa år väljer att gå tillsammans med oss för att visa ditt engagemang och stöd för de viktiga inkluderingsfrågorna.

Året 2018 stod verkligen för mycket nytt! Som stolt branschförening instiftade vi Årets HR Hjältar för att lyfta de många goda exempel och glödande eldsjälar som finns på våra svenska arbetsplatser. Under ledning av Mark Levengood prisades tre fantastiska personer på den glamorösa HR Galan. Sofia Dandenell, HR Business Partner på CGI, mottog priset som Årets HR Medarbetare och Louise Ring, HR-chef Axfood, mottog priset som Årets HR Chef. Årets HR Profil, det enda priset som kan delas ut även till personer som inte direkt arbetar med HR, gick till Petter Stordalen, grundare av Choice Hotel. Stort grattis till er alla!

Vi har mycket att se fram emot även 2019! Från och med 1 januari kan du som medlem ta del av vårt nyutvecklade medlemserbjudande. Det ger dig tillgång till några av marknadens viktigaste och mest attraktiva verktyg och tjänster, allt för att du ska kunna driva ett mer aktivt och långsiktigt HR-arbete.

2019 kommer också att kantas av många olika typer av aktiviteter, utbildningar, nätverksträffar och event. Redan den 20 mars arrangerar vi HR NU med temat ”Offentlig sektor 2025 – Digitala arbetsplatser med friska medarbetare”.  Senare under året, 8-9 oktober, arrangeras HR Dagarna som även 2019 får sällskap av den glamorösa HR Galan där vi ges möjlighet att hylla och fira Årets HR Hjältar.

Jag hoppas att vi ses vid något tillfälle under 2019! Innan dess vill jag dock passa på att önska dig en riktigt fin jul- och nyårsledighet tillsammans med nära och kära!

Manne Didehvar
Generalsekreterare Sveriges HR Förening