Se all digital kunskap

1 timme 52 minuter

Pris: Endast tillgängligt för medlemmar

Om webbkursen

Hur ska ett företag arbeta för att investera i rätt medarbetare? Vad ska företaget göra för att maximera nyttan av sin investering? Den här webbkursen beskriver metoder och processer som leder till en lyckad rekrytering och riktar sig till chefer och ledare som vill arbeta med rekrytering som en del av sin affärsstrategi.

Efter genomförd webbkurs har du lärt dig om personalekonomi och vikten av att rekrytera rätt, företagskulturens betydelse vid rekrytering, strategisk kompetensförsörjning samt praktiska tips och metoder.

Upplägg

Webbkursen är uppdelad i korta moment där en del är max 10 minuter. Du examineras efter varje del och du får ett diplom efter genomförd kurs.

Innehåll

• Rekryteringsrutiner och omvärldsperspektiv
  • Att vårda humankapitalet och skapa motivation och trivsel på arbetsplatsen
  • Vad ryms i begreppet kompetens?
  • Strategisk kompetensförsörjning – identifiera nyckelmedarbetare och framgångsrika beteenden
  • Att identifiera och skapa en vinnande företagskultur
  • Personalidén som långsiktig strategi
  • Arbetsgivarvarumärket
  • Kompetensbaserad rekryteringsmetodik
  • Värderingsstyrd rekryteringsmetodik
  • Rekryteringsprocessen från kravprofil till bakgrundskontroller
  • SWAN-analys och The Big Five
  • Användbara mallar
  • Exempel på misstag och fallgropar att undvika

Den här webbkursen är en del av Diploma
Sveriges HR Förening har tillsammans med Diploma tagit fram en, för våra medlemmar, anpassad utbildningsmiljö.
Självklart kan även den nya kunskapen mätas och diplom erhållas. Idag erbjuder vi dig som medlemsförmån, helt kostnadsfritt över 350 utbildningar som ingår i ditt medlemskap. Du hittar utvalda kurser i vår Digitala kunskapsbank och genom Mina sidor kan du hitta hela Diplomas kursbibliotek.

Föreläsare:

Viveka Holm
Erfaren personalvetare och organisationsutvecklare

Viveka Holm är utbildad personalvetare och lärare samt författare, med lång erfarenhet av rekrytering, talent management och organisationsutveckling.

I samarbete mellan Liber Management och Holm Rekrytering erbjuds utbildningen Värderingsstyrd rekrytering som affärsstrategi. Holm Rekrytering tar rekryteringen till en uppgraderad version, Rekrytering 2.0, vilket innebär ett nära och långsiktigt samarbete med kunderna, god insikt i företagskulturen och stöd i att ta fram personalstrategier som skapar lönsamma beteenden och företag. Holm Rekrytering erbjuder därför inte enbart rekryteringstjänsten, utan även konsultstöd och utbildning för att få en långsiktig och hållbar kompetensförsörjningsstrategi.