Se all digital kunskap

1 timme 27 minuter

Pris: Endast tillgängligt för medlemmar

Om webbkursen

Webbkursen Knowledge Management fokuserar huvudsakligen på kompetenskartläggning och kompetensutveckling genom kunskapsöverföring. Genom att kartlägga såväl explicit som dold kunskap inom ditt företag kan du lägga grunden för att bibehålla värdefulla medarbetare och kompetenser. I webbkursen får du veta hur du kan motivera medarbetarna till att dela med sig av sina best practices för att förbättra verksamheten, eliminera risker och säkerställa att informationen inte går förlorad. Genom Knowledge Management kan du skapa snabbare tillväxt, få fler konkurrensfördelar och underlätta rekryteringen i ditt företag.

Webbkursen passar både dig som driver företag och dig som är anställd.

Upplägg

Webbkursen är uppdelad i korta moment där en del är max 10 minuter. Du examineras efter varje del och du får ett diplom efter genomförd kurs.

Innehåll

• Knowledge Management
  • Knowledge Manager
  • Dold och explicit kunskap
  • Kompetenskartläggning
  • Kompetensutveckling
  • SECI-modellen och kunskapsöverföring
  • Kodifiering och personifiering
  • Orsaker till att medarbetare inte delar med sig av kunskaper
  • Att motivera till kunskapsöverföring
  • Att bibehålla duktiga medarbetare
  • Att bibehålla kunskap inom företaget
  • Åtgärder för att skydda systemkritisk information
  • Att få gehör internt för förbättringsförslag
  • Riskhantering
  • Ledningssystem för kompetensförsörjning

Den här webbkursen är en del av Diploma
Sveriges HR Förening har tillsammans med Diploma tagit fram en, för våra medlemmar, anpassad utbildningsmiljö.
Självklart kan även den nya kunskapen mätas och diplom erhållas. Idag erbjuder vi dig som medlemsförmån, helt kostnadsfritt över 350 utbildningar som ingår i ditt medlemskap. Du hittar utvalda kurser i vår Digitala kunskapsbank och genom Mina sidor kan du hitta hela Diplomas kursbibliotek.

Knowledge management kurs

Föreläsare:

Knowledge management kurs med Niclas

Niclas Mårdfelt

Kombinerar forskning kring affärsmässighet med förändringsbenägenhet

Niclas Mårdfelt är en unik utbildare med mer empirisk erfarenhet än de flesta som testar nya idéer och teorier i managementlitteratur i praktiken. Han har en bakgrund som äventyrare, serieentreprenör och som IT-analytiker. Han har forskat i vad som gör att individer presterar mer affärsmässigt i organisationer utan att öka stress och arbetsbelastning och har kartlagt över 400 best practices avseende att få individer att prestera mer.