Se all digital kunskap

1 timme 2 minuter

Pris: Endast tillgängligt för medlemmar

Om webbkursen

Grundkurs i styrelsearbete riktar sig till nyblivna och erfarna ledamöter i ideella, offentliga och privata bolagsstyrelser. Webbkursen skapar förståelse för regelverk och riktlinjer en styrelse måste följa och förklarar arvode, risker och en ledamots personliga, ekonomiska och juridiska ansvar.

Vidare går webbkursen in på bolagsstyrning och beskriver utveckling och avveckling av ledning och utskott, roller, ansvarsfördelning och vikten av att arbeta med helikopterperspektiv.

Upplägg

Webbkursen är uppdelad i korta moment där en del är max 10 minuter. Du examineras efter varje del och du får ett diplom efter genomförd kurs.

Innehåll

• Styrelsearbete – i nöd och lust
  • Vikten av att kontrollera bolaget innan man tackar ja
  • Vad är rimligt styrelsearvode?
  • Styrelseansvarsförsäkring
  • Vilka roller har de olika organen?
  • Kontroll och uppföljning
  • Riskanalys
  • När ska du reservera dig mot beslut?
  • När ska du lämna en styrelse?
  • Om konkursen närmar sig, vad ska du göra?

Den här webbkursen är en del av Diploma
Sveriges HR Förening har tillsammans med Diploma tagit fram en, för våra medlemmar, anpassad utbildningsmiljö.
Självklart kan även den nya kunskapen mätas och diplom erhållas. Idag erbjuder vi dig som medlemsförmån, helt kostnadsfritt över 350 utbildningar som ingår i ditt medlemskap. Du hittar utvalda kurser i vår Digitala kunskapsbank och genom Mina sidor kan du hitta hela Diplomas kursbibliotek.

grundkurs i styrelsearbete

Föreläsare:

Styrelsearbete kurs med Jan

Jan Sandberg

Expert på strategisk kommunikation

Jan Sandberg har erfarenhet av att vara anställd i olika kommuner samt att vara kommunalt förtroendevald. Han har genomfört flera utbildningar kopplade till kommunal verksamhet, bland annat inom områdena kommunikation, mediehantering och påverkansarbete. Han har tidigare innehaft flera VD-positioner och arbetat nationellt och internationellt med transport-, boende- och energifrågor. Idag driver Jan konsultföretaget Jan Sandberg Kommunikation AB, med inriktning på strategisk kommunikation, public affairs och mediehantering