Podcast:Fråga forskaren

8. Jan Gulliksen - Digitaliseringen och arbetsmiljön

Men är distansarbete från hemmet ohälsosamt? Eller ger det oss snarare en möjlighet att vara effektivare och i större utsträckning bidra till ett hållbart samhälle?

49 minuter
Digitaliseringen har radikalt förändrat sättet vi arbetar och verkar. I pandemitider har digitaliseringen möjliggjort fortsätt arbete för många, men med hemmet som bas. Men är denna nya form av arbete ohälsosam? Eller ger det oss snarare en möjlighet att vara effektivare och i större utsträckning bidra till ett hållbart samhälle? Tillsammans med Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion och vicerektor för digitalisering vid KTH, diskuterar Zorica och Johan digitaliseringen och arbetsmiljön, lärdomar från de senaste månaderna av coronaanpassningen av våra arbeten och försöker att förstå både risker och möjligheter.
Jan Gulliksen är professor i människa-datorinteraktion och vicerektor för digitalisering vid KTH i Stockholm. Han ledde tidigare regeringens digitaliseringskommission och sitter nu i regeringens digitaliseringsråd. Han har också rollen som Digital Champion of Sweden som är en roll att verka för digitalisering och digital kompetens i Sverige med EU-kommissionen som bas. Jans bok Digitaliseringen och Arbetsmiljön gavs ut 2019 och fick samma år ta emot priset Årets HR-bok på HR Galan.

Relaterat Innehåll

Du har sett 4 av 129 relaterat innehåll