Podcast:Fråga forskaren

30. Kristoffer Holm - Ohövliga beteenden på våra arbetsplatser

Vad är egentligen ohövligt beteende? Vilka orsaker kan tänkas ligga bakom det och hur kan vi arbeta med förebyggande åtgärder?

47 minuter
Ett samtal om ohövliga beteenden på våra arbetsplatser. Kristoffer Holm gästar Johan och Zorica och berättar om vad ohövligt beteende faktiskt är, vilka orsaker som kan ligga bakom och varför frågan är viktig att lyfta. Han ger även tips kring förebyggande åtgärder för att skapa ett sunt socialt klimat.
Ohövliga beteenden kan vara väldigt vardagliga och subtila, men kan göra stor skada för både de som utsätts, och även för de som ser på. Hanteras inte frågan kan den få stora konsekvenser för hela organisationen.
Kristoffer Holm är doktor i psykologi, och arbetar som forskare vid Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering (CTA), Malmö Universitet. Hans forskning handlar om ohövliga beteenden i arbetslivet, och hur det samspelar med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Kristoffer leder just nu ett forskningsprojekt där en metod för hur organisationer kan arbeta med att förbättra den sociala arbetsmiljön ska utvecklas och prövas. Han tilldelades Årets HR-forskningspris 2019 från Sveriges HR Förening, IPF, CGHRM och Studentlitteratur.

Relaterat Innehåll

Du har sett 4 av 129 relaterat innehåll