Se all digital kunskap

Avsnitt 30: Kristoffer Holm – Ohövliga beteenden på våra arbetsplatser

47 MINUTER

Pris: Kostnadsfritt

Vi lever och navigerar oss fram i en värld där människor, organisationer och samhälle behöver ställa om och utvecklas i en allt snabbare takt. Vi tror på att koppla ihop forskning och praktik för att skapa evidensbaserad utveckling. Därför har Sveriges HR förenings skapat podden ’Fråga forskaren – en podd om ledarskap och organisationsutveckling med forskning i fokus’.

Podden leds av Johan Segergren och Zorica Bodiroza. I varje avsnitt träffar Johan och Zorica en ny forskare i ett spännande samtal.

I detta avsnitt:

Ett samtal om ohövliga beteenden på våra arbetsplatser. Kristoffer Holm gästar Johan och Zorica och berättar om vad ohövligt beteende faktiskt är, vilka orsaker som kan ligga bakom och varför frågan är viktig att lyfta. Han ger även tips kring förebyggande åtgärder för att skapa ett sunt socialt klimat.

Ohövliga beteenden kan vara väldigt vardagliga och subtila, men kan göra stor skada för både de som utsätts, och även för de som ser på. Hanteras inte frågan kan den få stora konsekvenser för hela organisationen.

Kristoffer Holm är doktor i psykologi, och arbetar som forskare vid Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering (CTA), Malmö Universitet. Hans forskning handlar om ohövliga beteenden i arbetslivet, och hur det samspelar med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Kristoffer leder just nu ett forskningsprojekt där en metod för hur organisationer kan arbeta med att förbättra den sociala arbetsmiljön ska utvecklas och prövas. Han tilldelades Årets HR-forskningspris 2019 från Sveriges HR Förening, IPF, CGHRM och Studentlitteratur.

Avsnittet släpptes 25 november 2021.