Vågar du prata om skillnader i ledarskapet?

In

All har kulturella glasögon som färgar vår världsbild och våra förväntningar på situationer och personer. Och alla tycker förstås att vi själva har rätt och är mest normala. Det finns inte någon ”rätt” eller ”fel” kultur, det är olika och medvetenheten om att det är olika gör att vi kan ta tag i det som annars leder till missförstånd. Det som är normalt för mig är kanske inte alls normalt för dig.

Kultur formas på många olika nivåer och vi fokuserar här på den nationella nivån. Det finns pratglada finländare och tystlåtna fransmän – men den kulturella tendensen är att finländare bejakar tystnaden och italienare ser förmågan att konversera som en avgörande social färdighet.

Möten, rapporter, uppföljningar, återkoppling, initiativ – allt påverkas av våra kulturella förväntningar. Även förväntningar på ledarskap, och det är det vi fokuserar på i det här seminariet.

BBI-communication

Om Annika och Christina

Annika har 20 års praktisk erfarenhet av att träna, föreläsa och coacha medarbetare och ledningsgrupper i Interkulturell kommunikation.

Christina är certifierad Cross-Cultural Trainer med 10 års erfarenhet av att utbilda internationella team i interkulturell kommunikation.